Mgr. Martin Dojčár
Ústav pre vzťahy štátu a cirkví
Bratislava
túto prednášku som nazval „Jóga a kresťanstvo na ceste k dialógu“. Kto
uvedenú problematiku aspoň trochu sleduje, môžeme sa s podivom opýtať:
Dialóg jógy a kresťanstva? No to hádam nie! Veď ani posledné udalosti,
ktoré rozvírili inak pokľudnú hladinu verejnej mienky na Slovensku,
o žiadnom veľkom dialógu nesvedčili. Márne by sme hľadali stopy tohoto
starobylého umenia v prudkých a odborne nedostatočne fundovaných
výmenách názorov jednotlivých protagonistov veľkej letnej polemiky
o zavedení jogových cvičení do škôl. Iste, trocha zveličujem, ale to len
účelovo, zámerne. Chcem takto upozorniť na to cenné, čo takéto situácie
prinášajú, na posolstvo, ktoré obsahujú. V tejto a podobných udalostiach
zaznieva totiž výzva k opravdivému dialógu, výzva k hľadaniu
pravdy, porozumenia a prijatia toho druhého, toho, ktorý je „iný“ ako
som ja, a iný aj zostane. O umení dialógu si povieme čosi
v záverečnej časti prednášky. Skôr ako k nej však dospejeme,
zrekapitulujeme priebeh oných udalostí, zamyslíme sa nad tým, čo je to vlastne
jóga, pokúsime sa o definíciu náboženstva a budeme uvažovať
o tom, či je jóga náboženstvom alebo nie. Kvôli prehľadnosti som látku
rozdelil do piatich častí. Štruktúra prednášky teda vyzerá nasledovne:
Po úvodnom vymedzení témy a postupu jej spracovania môžeme teraz
pristúpiť k prvému bodu.
1. Kauza R.A.S.T.
V tejto časti sa pokúsim o stručnú rekapituláciu priebehu búrlivej
polemiky, ktorá prepukla v súvislosti so zámerom Ministerstva školstva SR
uviesť projekt R.A.S.T. – jogové cvičenia v dennom režime práce žiakov
všetkých stupňov a typov škôl a príprava pedagogických pracovníkov na
ich realizáciu, do slovenských škôl.
Inkriminovaný projekt vypracovala a Ministerstvu školstva SR
predložila Spoločnosť Joga v dennom živote. Táto Spoločnosť vznikla
v roku 1991 ako občianske združenie za účelom napomáhať prevencii
a zlepšovaniu zdravia detí, mládeže a dospelých prostredníctvom
jogových cvičení. Svoje poslanie podporovať fyzické, psychické, sociálne
a duchovné zdravie obyvateľstva Spoločnosť realizuje prostredníctvom
Systému Joga v dennom živote, ktorého autorom je indický duchovný učiteľ
Paramhans svámi Mahéšvaránanda. Ten na pokyn svojho duchovného učiteľa,
Paramhans svámi Mádhavánandu, opustil v roku 1972 rodnú Indiu, aby šíril
v ďalekej Európe „svetlo jogy“, posolstvo legendami opradeného Bhagaván
Šrí Díp Nárájan Maháprabhúdžiho, paramgurua svojej línie. Svámi Mahéšvaránanda
sa usadil vo Viedni, kde založil ášram a odkiaľ podniká početné cesty do celého
sveta. Ako charizmatická osobnosť, nemal tento guru problémy
s popularitou. Čoskoro okolo seba zhromaždil oddaných žiakov a založil
spoločnosť Yoga In Daily Life,
zastrešujúcu jednotlivé národné organizácie, ktoré združujú majstrových žiakov.
Joga v dennom živote je metodicky usporiadaný systém fyzických,
dychových, relaxačných a meditačných cvičení zameraný na všestranný rozvoj
osobnosti. Jednou z jeho aplikácií je projekt R.A.S.T. V súvislosti
so zámerom Ministerstva školstva uviesť tento projekt do škôl
a s následným otvorením verejnej „diskusie“, diskusie
v úvodzovkách, nadobudla osobitný význam skutočnosť, že centrálne miesto
v učení svámiho Mahéšvaránandu patrí bhakti
– oddanosti Bohu a duchovnému učiteľovi, ktorý Boha v istom zmysle
sprítomňuje.
Ak vnímame projekt R.A.S.T. v širších súvislostiach, ktoré sme tu
zhruba naznačili, ak ho vnímame na pozadí, z ktorého vyšiel a ktorého
je organickou súčasťou, tak iste chápeme, prečo sa stretol s tak
negatívnou odozvou a prečo vyvolal takú vlnu odporu.
Projekt R.A.S.T. bol Ministerstvu školstva SR predložený v druhej
polovici roka 1999. V súlade s obvyklým administratívnym postupom sa
Ministerstvo obrátilo na Štátny pedagogický ústav v Bratislave so
žiadosťou o odborný posudok. Ten vyznel veľmi pozitívne. Recenzent, PhDr.
Jozef Sivák CSc., predložený projekt vysoko
ocenil a po určitých úpravách odporučil prijať. Tak sa aj stalo. Dňa 19. 1.
2000 Ministerstvo projekt schválilo a dalo pokyn na vypracovanie učebných
osnov a metodických materiálov. Realizácia jeho prvej časti – vzdelávania
a výcviku pedagogických pracovníkov v jogových cvičeniach podľa
Systému Joga v dennom živote – odštartovala krátko nato. Rozbehli sa prvé
víkendové semináre rozvrhnuté na obdobie dvoch rokov. V tom čase už
prenikli informácie o príprave projektu na verejnosť. Rozhodné „nie“
k jeho uvedeniu zaznelo z radov cirkví. Kresťanské cirkvi sa jedným
dychom zhodne vyslovili nielen proti projektu samému, ale aj proti jóge ako
takej. Niektoré výroky ich reprezentantov pritom udivili svojou
nekompetentnosťou a pobúrili svojou aroganciou. Ukázalo sa, že chýba čo
i len základné porozumenie veci, o ktorej je reč. Pojem jóga
nadobudol významy, aké mu skutočne neprislúchajú. Prekrytý hustou clonou
predsudkov a nevedomosti, stal sa nočnou morou rušiacou pokojný odpočinok
tých, ktorí majú ťažkosti rozpoznať znamenia čias.
Pod sústredeným tlakom cirkví a istej časti verejnosti, minister
školstva SR Milan Ftáčnik nakoniec kapituloval. Svoj boj o presadenie
projektu R.A.S.T. radšej diplomaticky vzdal. Vzdoroval síce neobyčajne
húževnato a zatvrdlivo , takže do poslednej chvíle si nik zo zainteresovaných
nebol istý výsledkom, no predsa ustúpil, keď nanovo uvážil situáciu, ktorá sa
medzitým povážlivo vyhrotila a nadobudla jasne politický rozmer. Minister,
ktorý sám praktizuje jógu podľa Systému Jóga v dennom živote, sa
definitívne zriekol zámeru zaviesť kontroverzný projekt do slovenských škôl, či
už ako povinný, alebo nepovinný predmet.
Zástupcovia kresťanských cirkví vyslovili zásadný nesúhlas so zavedením
jógy do škôl a zároveň vyjadrili ochotu spolupracovať na príprave nového,
ideológiou nezaťaženého projektu na ozdravenie detí a mládeže. Svoju
argumentáciu postavili na nasledujúcich dôvodoch (vyberáme zo stanoviska
Ekumenickej rady cirkví):
§
Výber metódy
a riešenia pedagogických problémov bol zaujatý.
§
Systém Jóga v dennom
živote bol označený za optimálny bez uvedenia kladov a záporov, ako aj bez
porovnania s inými jogovými školami a systémami.
§
Tento systém nie je
vedecký. (Na túto skutočnosť upozornil aj psychiater a poslanec SNR za KDH
Alojz Rakús, ktorý prehlásil, že projekt R.A.S.T. nebol ani napriek početným
dobrozdaniam nielen vedecky overený, ale nebolo ani preukázané, či nie je
v určitých prípadoch škodlivý.)
§
Projekt neposkytuje
potrebné záruky nezávislosti učiteľov na osobe a hnutí svámiho Mahéšvaránandu.
§
Manipuláciu žiakov
učiteľmi nemožno vylúčiť.
§
Systém nie je nábožensky
neutrálny.
§
Z tohto dôvodu bude
jeho zavedením porušený zákon č. 308/1991 Zb. o slobode náboženskej viery
a postavení cirkví a náboženských spoločností, ktorý neumožňuje
neregistrovaným náboženským spoločnostiam vstup do verejnoprávnych inštitúcií.
§
Zavedením projektu dôjde
tiež k porušeniu náboženskej slobody, pretože na štátnych školách sa môže
náboženská výchova v rámci vyučovacieho procesu realizovať iba
s výslovným súhlasom rodičov.
§
Systém nenadväzuje na
kultúrne tradície nášho národa.
Konferencia biskupov Slovenska osobitne kritizovala zámer
celoplošného zavedenia jógy bez vedomia rodičov. Všetky cirkvi vzniesli
námietky voči autorovi metodických príručiek Paramhans svámi Mahéšvaránandovi a
označili jógu za „východné náboženstvo“.
Po počiatočnom váhaní vstúpila do čoraz nepokojnejších vôd polemiky aj
Slovenská asociácia jogy, najväčšia „profesná“ organizácia svojho druhu na
Slovensku, ktorá momentálne združuje sedem jogových spoločností. Ústami svojich
predstaviteľov upozornila na potrebu rozlišovať pojmy. Nie je jóga ako jóga,
tvrdila. Jóga v podaní Spoločnosti Jóga v dennom živote má ďaleko od
jógy v prevedení SAJ. Zásadná odlišnosť, ako konštatoval aj predseda
Ekumenickej spoločnosti pre štúdium siekt Ondrej Garaj, spočíva v úlohe
duchovného učiteľa a väzbe na jeho osobu a organizáciu. Lektori SAJ dávajú
prednosť samotnej hatha prípadne aštanga jóge bez závislosti na
cudzokrajných guruoch. Prezident SAJ, Gejza Timčák pripomenul, že jóga nie je
v našom kultúrnom prostredí až takou novinkou, ako sa niektorým javí. Prvé
pokusy o jej aplikáciu v rehabilitácii a telovýchove na Slovensku
siahajú do 50. rokov 20. storočia. Do škôl sa začali niektoré prvky jógy
zavádzať už začiatkom 80. rokov. SAJ v minulosti dokonca viackrát oslovila
kompetentné štátne orgány s ponukou programov jógy pre školy, no jej
návrhy neboli akceptované.
2. Čo je jóga?
Horúce tohtoročné leto tak trochu prevetralo vedomosti slovenskej
pospolitosti o tom, čo už dávno neleží za nedobytne „stráženými“ hranicami
jednej malej krajiny v srdci Európy. No nielen vedomosti, to by bolo
najmenej, ale aj postoje a ľudské i duchovné kvality jednotlivých
aktérov vyšli na povrch. Ukázalo sa, že jóga je jednou veľkou neznámou, čo samozrejme
vôbec neprekvapuje. Prekvapuje iné: prístup k problému.
Celá polemika mala možno ešte aj iný rozmer. Otvorila azda príležitosť
zamyslieť sa vážne nad naším – konkrétne mojím - postojom k iným, nad
mojou schopnosťou akceptácie, nad mojím vzťahom k všeľudskej tradícii.
Tých, ktorí sa jógou zaoberajú, mohla zas postaviť pred otázky ako: čím je
vlastne táto starobylá náuka pre mňa osobne, ako ju chápem ja konkrétne, aké
miesto zaujmem v spektre názorov, kam sa zaradím? Nastal čas rozlišovania
a triedenia. Jeden z tých požehnaných okamihov, ktoré Život prináša,
aby sme intenzívnejšie hľadali sami seba a svoje miesto vo svete
neustálych premien. Čo je teda jóga?
„Jóga je zastavenie zmien mysliaceho princípu,“ píše Patandžali vo svojich
slávnych „Výrokoch o jóge“ (Joga
sútra), klasickom diele jogovej filozofie. A jedným dychom dodáva:
„Vtedy Pozorovateľ spočinie sám v sebe.“ Zastavenie alebo spomalenie toku mysle
nie je teda samoúčelné a nie je ani cieľom jógy. Je len prostriedkom
umožňujúcim preniknúť poza oponu myšlienok do duchovného pozadia osobnosti, do
„pozadia“ ktoré sa pri dostatočne hlbokom ponorení (samádhi) odhaľuje ako posvätný, všetkopresahujúci
a všetkoprenikajúci „základ“ celej skutočnosti.
Sanskritské slovo jóga má mnoho významov. Ten najvyšší je spojenie,
jednota. Jednota, o ktorú v jóge ide, ba ktorá je sama jógou –
jednotou, znamená koniec pocitu oddelenosti, nezávislosti, sebestačnosti,
koniec egoizmu. Spojenie s duchovným prameňom života, ktorý staroveké upanišady nazývajú átman, prípadne brahma –
to je jóga. V tomto zmysle sa pojem jóga významovo kryje s pojmom unio mystica, mystické zjednotenie.
Niekedy sa preto tieto výrazy voľne zamieňajú. Ako synonymá označujú jednu a tú istú skutočnosť, ktorú vo
vlastnom zmysle slova nemožno nijakým spôsobom označiť, vyjadriť, či uchopiť,
pretože je nevyjadriteľná, nevysloviteľná, zmyslami ani rozumom
nepostihnuteľná. A predsa JE. Prevyšuje človeka ako nebo prevyšuje zem, a
zároveň mu je „na dosah“ v jeho vlastnom duchovnom srdci.
Druhý základný význam slova jóga je prostriedok, nástroj, cesta, metóda
atď. V tomto zmysle je jóga duchovnou cestou, spirituálnou metódou
zameranou na dosiahnutie skúsenosti univerzálneho Ducha. „Nie je len
súborom cvičení, ako sa nesprávne chápe, ale spôsobom života, ktorý je zameraný
na priame poznanie Boha v nás.“ (VACEK, Jiří: O Bibli a jejím učení 6, s. 18)
Pokiaľ ide o metódy, tých je celá rada. Základné sú štyri: karma, bhakti, radža a džanána jóga. Ich kombináciou vznikajú
ďalšie. Celkovo môže byť jogových ciest nespočetné množstvo. Na Západe sa
jógou obyčajne rozumie hathajóga.
Tá je však len jednou z mnohých
jogových disciplín. Za klasickú sa považuje Patadžaliho osemdielna aštanga či radža jóga.
Princíp pôsobenia
Metóda jógy spočíva vo všeobecnosti v odvrátení pozornosti
od všetkého, čo nie je cieľom jogínovho snaženia
a následnom privrátení takto uvoľnenej pozornosti k predmetu
jeho sústredenia. Jogín teda používa dva postupy: negatívny, ktorým ruší
spojenie so všetkým, čo nie je Boh, a pozitívny, ktorým sa na Boha priamo
sústreďuje.
Miesto v dejinách
Indického myslenia
Encyklopédia Britannica pod heslom jóga uvádza: „Jóga
(sanskritsky „spriahnutie“, „spojenie“) je jedným zo šiestich ortodoxných
systémov (daršana) Indickej filozofie. Svojím vplyvom zasiahla mnohé školy
Indického myslenia. Jej základným textom sú Patandžaliho Jóga sútry (cca 2. st. pr. Kr.?)“
Filozoficky je jóge blízky ďalší z ortodoxných systémov - sánkja. V krajine svojho pôvodu,
Indii, jóga nebola počas celej svojej dlhej histórie siahajúcej až k samým
počiatkom kultúrnych dejín ľudstva, považovaná za náboženstvo. Svetoznámy
fenomenológ a historik náboženstiev Mircea Eliade vo svojich monumentálnych
Dejinách náboženských predstáv a ideí píše, citujem:
„Prvé presné odkazy na jógické techniky sa objavili v bráhmanách a predovšetkým
v upanišadách. No už vo védach je reč o niektorých askétoch
a extatikoch, ktorí ovládajú mnoho parajógických praktík a majú
„nadprirodzenú moc“. Keďže termín jóga
pomerne skoro označoval každú asketickú techniku a každú meditačnú metódu,
stretávame sa s jógickými praktikami takmer v celej Indii,
v bráhmanských kruhoch, u buddhistov i u džinistov. No
popri tejto predsystémovej celoindickej jóge sa postupne utvárala jóga-daršana, „klasická jóga“, ako ju neskôr
formuloval Pataňdžali v svojich Jóga-sútrach. Tento autor sám priznáva
(J.-s., I, 1), že vlastne len zozbieral a vydal tradičné jógické doktríny
a techniky. Pokiaľ ide o Pataňdžaliho, nevieme o ňom nič.
Nevieme ani len toľko, či žil v 2. storočí pred Kr. alebo v 3. či
dokonca v 5. storočí nášho letopočtu. Medzi technickými návodmi
zachovaných tradíciou zachytil tie, ktoré preverila stáročná skúsenosť.
Pataňdžaliho osobný prínos k teoretickému rámcu a metafyzickému
základu týchto praktík je minimálny. Pataňdžali len v hlavných líniách
prebral sánkjové učenie, ktorému nadradil dosť povrchný teizmus. Klasická jóga
začína tam, kde končí sánkja. Pataňdžali totiž neverí, že metafyzické poznanie
môže samo osebe viesť človeka k oslobodeniu. Poznanie len pripravuje pôdu
na získanie slobody, ktorá sa dosahuje pomocou jednej asketickej techniky
a jednej meditačnej metódy.“ (ELIADE: Dejiny náboženských predstáv
a ideí II., s. 55-56)
Doplňujúca poznámka: Charakter tejto prezentácie neumožňuje zachytiť
fenomén jogy v dostatočnej šírke, hĺbke a rozmanitosti. Téma si vyžaduje
podstatne rozsiahlejšie spracovanie. Prípadných záujemcov o problematiku
odkazujeme na komplexnejšie pojednania, ako napríklad: „Joga. Nesmrteľnosť
a sloboda“ Mircea Eliadeho, na edičnú rada Najvyššia jóga a mystika Jiřího
Vacka, diela manželov Tomášových, knihy André van Lysebetha, Šrí Aurobinda a
iné.
Záverom zhrňme: Je nutné rozlišovať medzi jogou ako takou a jednotlivými
aplikáciami jógy v rozličnom socio-kultúrnom, resp. náboženskom kontexte.
V prvom prípade sa jedná o jógu ako duchovú disciplínu, cestu
spirituálneho rozvoja založenú na univerzálne platných princípoch duchovného
života, kým v druhom prípade ide o fenomén tzv. novej či netradičnej
religiozity. Tieto dva významy sú nezlučiteľné, nezameniteľné a navzájom
neprevoditeľné.
3. Čo je náboženstvo?
„Ľudské myslenie sa rozličnými cestami usilovalo vyjadriť to, čo sa skrýva
pod pojmom náboženstvo. Náboženstvo je však tak mnohovrstvový jav, že je ťažko
jednoznačne vyjadriť jeho podstatu... Vari nijaký iný pojem nebolo tak ťažko
definovať ako náboženstvo.“ Týmto nie príliš optimistickým tvrdením začína svoj
úvod do vedy o náboženstvách (Religionistika.
Veda o náboženstvách sveta) nestor slovenskej religionistiky prof. Ján
Komorovský. A skutočne, je zarážajúce, že napriek toľkým pokusom
a takému úsiliu, aké bolo venované výskumu fenoménu náboženstva počas
posledných dvoch storočí, sa bádatelia dodnes nezhodli na jeho definícii
a neujednotili na jeho interpretácii. Laikovi nezostáva preto nič iné, ako
len s počudovaním konštatovať, že konsenzus sa zatiaľ v tejto veci
nekoná. Odborník naproti tomu vníma problematiku diferencovanejšie. Chápe
zložitosť témy, vníma pluralitu prístupov i jemné odtienky, ktoré
dotvárajú hlavné kontúry výskumov. Vie, že definícia nie je koniec koncov
jediným možným východiskom, ani zmyslom a cieľom náboženských štúdií.
Hľadá a študuje preto znaky spoločné viacerým náboženským systémom a
postupne vypĺňa pojem týchto ...kritérií stále jemnejším obsahom. Na definíciu
pritom ale nemusí vôbec rezignovať. Je mu totiž nad slnko jasnejšie, zvlášť po
skúsenostiach, ktorými religionistika prešla, že len takýmto spôsobom sa možno
vyhnúť úskaliam implicitných definícií zaťažených ideologickými predpokladmi.
Preto ani my, v našom vlastnom záujme, neunikneme akejsi predbežnej
definícii. Skôr, ako sa však o ňu pokúsime, ozrejmime si, čo vôbec
definíciou rozumieme a čo od nej môžeme očakávať.
Úlohou definície je predstaviť niečo, čo je ešte neznáme, pomocou niečoho,
čo je už známe. Definícia nás teda prostredníctvom definujúcich termínov (definiens)
oboznamuje s tým, v akom zmysle sa bude definovaný termín (definiendum)
ďalej používať. Z toho vyplýva, že definícia
nie je výpoveďou o veci samej. Ako taká môže byť vhodná, menej vhodná,
alebo nevhodná, ale vo vlastnom slova zmysle nie správna alebo nesprávna. Za
vhodnejšiu sa pokladá definícia, ktorá vymedzuje obsah pojmu pomocou
esenciálnych (bytostných) znakov objektov, spadajúcich do jeho rozsahu.
Definíciou tohto druhu môže byť aj výpočet
objektov, ktoré patria do definovaného pojmu, a to najmä vtedy, ak je
takto možné predstaviť celý rozsah definovaného pojmu.
Na ilustráciu uveďme niekoľko definícií náboženstva, ako ich poznáme
z dejín religionistiky:
§
„Náboženstvo je na zážitku
založené stretnutie so svätosťou a tomu zodpovedajúce konanie človeka, ktorý je
týmto zážitkom svätosti bytostne poznačený.“ (Gustav Mensching)
§
„Náboženstvo je skúsenosť
sacrum.“ (Joachim Wach)
§
„Náboženstvo je podstatný
sociálny vzťah jednotlivcov alebo spoločnosti k sile alebo silám, ktoré
podľa ich mienky majú konečnú kontrolu nad ich záujmami a osudmi.“ (J. B.
Pratt)
§
Náboženstvom rozumiem
nejaký systém myslenia a konania, ktorý zdieľa skupina ľudí, systém, ktorý
poskytuje jednotlivcovi základ orientácie a objekt uctievania.“ (Erich Fromm)
§
„Náboženstvo je spojenie
človeka s Bohom.“ (Max Planc)
§
„Náboženstvo je nedeliteľný
systém presvedčení a praktík, ktoré sa vzťahujú na posvätné veci, tzn. oddelené
a zakázané veci, a ktoré zjednocujú do jedného a toho istého morálneho
spoločenstva zvaného cirkev.“ (Émile
Durkheim)
Táto vzorka definícií svedčí o jednom: každý religionista definuje
náboženstvo ináč, každý hľadí na náboženstvo z iného aspektu, nachádza iný
dominantný znak, ktorý je podľa neho pre náboženstvo konštitutívnym. Mnohosť
definícií je teda výrazom mnohotvárnosti náboženského javu. Ako taká nemusí
preto byť prekážkou jeho porozumenia, ale práve naopak, tým, že upozorňuje na
rôzne aspekty jednej a tej istej
skutočnosti, môže jeho porozumeniu napomôcť.
Tak to sú teda jednotlivé aspekty, ale čo podstata?
Podstatou náboženstva je vzťah. Ten je nutne osobný, pretože jeho nositeľom je
osoba. Predmetom religionistického
bádania sa tento vzťah stane ale až vtedy, keď je sociálne rozvinutý. Náboženstvo nekonštituuje jeden človek.
Každý vzťah má dva
póly, subjekt a objekt, predmet a podmet. Podmetom alebo subjektom vzťahu je
človek, osoba, ktorá je súčasťou spoločenstva osôb. Predmetom náboženského vzťahu
je vždy skutočnosť, ktorú stúpenci toho ktorého náboženstva pokladajú za
transcendentnú.
Osobne sa prikláňam k štrukturálne orientovanej definícii
prihliadajúcej k fenomenológii náboženstva, ako ju predložil český
religionista a teológ Ivan O. Štampach, doplnenej o sociálny rozmer:
Náboženstvo je sociálne zakotvený vzťah človeka k numinóznej
transcendencii.
Táto definícia neobsahuje obvykle uvádzané prvky náboženstva,
ako sú napríklad náuka, prax, obrady apod. Dôraz naproti tomu kladie na „to“,
čo je „úplne iné“, transcendentné, posvätné, diametrálne odlišné od všedného,
svetského, pozemského, a predsa pri všetkej svojej neprístupnosti prístupné,
otvorené „komunikácii“, vzťahu. Popisná religionistika sa nevyjadruje k
ontologickému statusu transcendentnej skutočnosti, teda k tomu, či naozaj
jestvuje, alebo nie. Transcendenciou sa, jednoducho povedané, rozumie
skutočnosť, ktorá presahuje ľudské možnosti a vymyká sa bežnej ľudskej
skúsenosti. Náboženský človek sa vo svojom živote stretáva so stopami transcendentnej
skutočnosti, so stopami Boha, ako sa hovorí v teistickom kontexte, a cez
určité znaky vstupuje s Bohom do kontaktu.
Pre tento kontakt je charakteristická úcta. Tým sa náboženstvo
líši od čiste intelektuálneho záujmu o transcendenciu, ktorý z toho dôvodu
nemožno považovať za náboženský. Pretože sa výraz úcta hodí skôr pre teistický
kontext, odporúča sa niekedy nahradiť ho výrazom numinózum (sacrum,
posvätno), ktorý v sebe obsahuje tak pojem úcty a bázne ako pojem úžasu, a
hodí sa rovnako dobre pre teistický ako neteistický kontext.
4. Je jóga náboženstvo?
Výhrada, že jóga je východne náboženstvo zaznieva hádam
najčastejšie v argumentácii jej odporcov. Teraz, keď sme už vymedzili
pojem náboženstva a určili význam, v akom chápeme jógu, môžeme si aj my
položiť otázku, ktorá vyvoláva toľké spory: Je jóga náboženstvom?
Na pozadí predchádzajúcej explikácie sa nám jóga javí ako
určitý, špecifický druh vzťahu k numinóznej transcendencii, ktorý je
založený na bezprostrednej skúsenosti a nie je viazaný na niektoré, pre
náboženstvo typické prvky inštitucionálneho a sociálneho rázu. Absencia týchto
prvkov preto, podľa nášho názoru, neumožňuje zaradenie jogy do kategórie
náboženstva. Domnievame sa teda, že jóga má náboženský charakter, ale nie je
náboženstvom.
Nenárokujeme si samozrejme, že sme tu a teraz problém
náboženského charakteru jógy definitívne vyriešili, a raz a navždy umlčali
každú ďalšiu debatu na túto tému. Nemyslíme si, že sme zodpovedali všetky
námietky, ani že sme rozohnali všetky pochybnosti. Diskusia je stále otvorená.
Odvažujeme sa len dúfať, že sme k nej predsa len určitým, hoci nepatrným
spôsobom, prispeli.
5. Dialóg
O hodnote dialógu netreba azda pochybovať. Každodenný život hovorí za všetko. Od dvadsiatych rokov dvadsiateho storočia sa systematicky rozvíja aj filozofická reflexia dialógu. V náväznosti na filozofiu, teológia spracováva tému dialógu v rozličných súvislostiach. Aj katolícka cirkev víta dialóg vo svojich dokumentoch. Na pozadí radikálne novej spoločensko-kultúrnej situácie, v mnohotvárnej pluralite postmodernej spoločnosti predstavuje dialóg jedinú schodnú cestu komunikácie a spolužitia vôbec. Nuž, ale čo je vlastne dialóg?
Pravý dialóg má ďaleko od verbálnej ekvilibristiky, či
naivnej otvorenosti, alebo amorfnej prispôsobivosti. Ba dokonca ani večné
spytovanie, stretávanie sa a spochybňovanie nie je dialógom. Skutočný dialóg je
naproti tomu slobodným, úprimným a otvoreným stretnutím osôb, ktoré sa na báze
vzájomnej rovnoprávnosti podujímajú spoločne hľadať pravdu. Práve
nekompromisnou finalitou zameranou na pravdu sa dialóg odlišuje od rozhovoru,
ktorý môže byť samoúčelný alebo „bezobsažný“.
Dialóg
je takým druhom komunikačného spoločenstva, v ktorom dochádza
k oceňujúcej konfrontácii čiastočných pohľadov na jednu a tú istú
mnohorozmernú skutočnosť. Základným predpokladom takéhoto stretnutia je
pluralita pohľadov, základnou metódou zas ich konfrontácia. V tvorivej
dielni dialógu sa z konfrontácie jednotlivých čiastkových pohľadov môže
zrodiť pohľad úplnejší. V prípade, že sa jednotlivé pohľady postavia vedľa
seba sa môže totiž ukázať, že sú komplementárne, že takto spolu vyjadrujú
poznávanú skutočnosť lepšie, komplexnejšie a výstižnejšie. A v tom práve
spočíva úloha dialógu. Bez predpokladu principiálnej otvorenosti založenej na
poznaní, že čiastkový pohľad je nedostatočný a neúplný, a že môže byť doplnený
pohľadom iným, by táto práca vôbec možnou nebola. Preto skutočný dialóg začína
až uznaním nedostatočnosti vlastného pohľadu, vlastných predstáv, vlastných
modelov skutočnosti. Až vtedy, keď zlyhávajú, až vtedy, keď už viac nie som
schopný zaradiť druhého do svojho obrazu sveta, odhaľuje dialóg naozaj svoje
potencionality.
Dialóg
ako interpersonálna udalosť má hodnotu aj sám osebe, bez ohľadu na to, aké
blízke či vzdialené výsledky prináša alebo neprináša. Aj keď neprichádza s hotovými riešeniami,
dialóg obnovuje komunikáciu tam, kde z nedostatku vzájomnosti stroskotala.
Otvára stretnutie, ktoré umožňuje prijať inakosť druhého. A tak sa stáva
dobrodružstvom hľadania vzťahu a pravdy.
Bibliografia
ELIADE, Mircea: Dejiny náboženských predstáv a ideí II.
Bratislava: Agora, 1997, 424 s. ISBN 80-967210-2-X
KOMOROVSKÝ, Ján: Religionistika. Veda o náboženstvách sveta a
jej pomocné disciplíny. Bratislava: Univerzita Komenského, 2000, 179 s.
ISBN 80-223-1535-4
ŠTAMPACH, Ivan O.: Náboženství v dialogu. Kritické studie
na pomezí religionistiky a teologie. Praha: Portál, 1998, 205 s. ISBN
80-7178-168-1
VACEK, Jiří: O Bibli a
jejím učení 6. Praha, 2000, 155 s.