Pránájáma, mentálne techniky a psychicka človeka.
e-mail: Vlasta_Tarnociova@yahoo.com
Témou prednášky je vplyv jogových
techník pránájámy a mentálnych postupov na život človeka, s dôrazom
na psychiku. Úvodná časť sumarizuje všeobecný stav života dnešných ľudí, ako
základ pre hľadanie možností riešenia. Prvá časť je venovaná pránájáme, jej
mieste v jogovej praxi a účinkom na psychoenergetický systém človeka.
Druhá časť úzko nadväzuje popisom rozvinutia týchto účinkov zapojením
pozornosti a uvedomovania v mentálnych postupoch. Záverečná časť
porovnáva jogový prístup ku psychike človeka s výsledkami práce C. G.
Junga, predstaviteľa európskej vedy.
Ľudské dejiny sú charakteristické tým,
akoby bol človek stále na hranici. Pri jednej z hraníc sme práve aj teraz,
možno ju prirovnať k okraju priepasti. Nie je to, zaiste nič nové, ale sme
to práve my, kto sa na tejto hranici nachádza a musí nájsť cestu ďalej.
Na jednej strane ľudia vyvíjajú
horúčkovitú aktivita v oblasti materiálneho sveta a na druhej sú
pasívni v oblasti psychickej, resp. duchovnej. Vzťahy k ostatným
ľuďom, okolitému svetu a k sebe samému sa vyznačujú pasivitou,
nesplniteľnými očakávaniami, neochotou vyvinúť úsilie bez hmatateľného zisku.
A to prirodzene vyvoláva nerovnováhu, prejavujúcu sa zbytočným utrpením.
Vzniknutá nerovnováha, ktorú môžeme
pozorovať každý deň, je nerovnováhou medzi zameranín sa na svet vnímateľný
zmyslami(zrakom, hmatom, chuťou, čuchom, sluchom) a na svet, ktorý je
prístupný iba nášmu vedomiu, svet, javiaci sa byť svetom vnútorným. Synonymické
by mohli byť aj vyjadrenia – nerovnováha medzi vonkajším a vnútorným
svetom, medzi pudovou a duchovou zložkou našej bytosti. Strácame
prepojenie so svojimi „koreňmi“, uvedomujeme si menej a menej súvislostí,
spájajúcich nás s tým, čo je vnímateľné, náš život je menej a menej
vedomý.
Život má mnoho aspektov, ktoré sa v
dnešnej dobe zanedbávajú. Jedným z týchto aspektov sú vzťahy medzi ľuďmi,
ktorými zväčša preplávame nevediac, akú úlohu v našich životoch zohrávajú, či
už sú to manželské vzťahy alebo priateľstvá. Na ceste poznania majú svoju
nezastupiteľnú úlohu a ich prínos zostáva často nevyužitý a neodhalený.
Iste mnohí z nás pociťujú potrebu
zmeny, v našom prípade vytvorenie novej rovnováhy, znamenajúcej
premostenie onej pomyselnej priepasti. Iste to neznamená zavrhnúť celý
doterajší spôsob života. Ten ponúka mnoho vynikajúcich a dobre
využiteľných prostriedkov. Ich odhodenie by bolo cestou do tej istej situácie,
iba v inej forme.
Možností, ako túto rovnováhu nastoliť je
viac, ale všetky majú spoločný princíp – sebapoznanie, vyššie uvedomenie
a úsilie.
Akokoľvek, nedá sa tento proces úspešne
dokončiť v krátkom čase, bez hlbších vedomostí o fungovaní ľudskej
mysle, psychiky a bez praktických postupov, umožňujúcich začať, dalo by sa
povedať, výskumnú cestu. Už samo jej nastúpenie prináša veľký úžitok.
Napriek tomu nebýva nastúpenie tejto cesty
vždy jednoduché. U niekoho sa prejaví neurózou, depresiami, nadmerným stresom
alebo je lekármi diagnostikované ako psychická porucha. Vtedy je prirodzene
potrebné vyhľadať odbornú pomoc, ktorá pomôže takto vnútorne prejavenú sa vôľu
k sebapoznaniu usmerniť. Na druhej strane mnohí ľudia podobnými skúsenosťami
neprechádzajú.
Východisko je viac menej známe. Psychický
život nás ľudí je charakteristický množstvom problémov. Niektoré sú malé iné
zas hlboko zakorenené. Z hĺbok nevedomia ovplyvňujú náš život a na
povrch vystupujú ako rôzne druhy strachu, obáv, fóbií, nervozita, psychické
a telesné napätie, únava, či už telesná alebo duševná, neschopnosti
rôzneho druhu a takto by bolo možné pokračovať dosť dlho. Ako teda ďalej?
Pokúsime sa na túto otázku odpovedať nasledovnými riadkami.
V živote i v tejto
prednáške sa často stretneme s pojmom psychika, psychické. Pre naše účely
bude postačovať, keď povieme, že psychické = vedomé. A byť si niečoho
vedomý vo všeobecnosti znamená pochopiť, vedieť, cítiť, čo sa deje okolo,
resp.schopnosť pozorovať mentálnu a telesnú aktivitu. Na ilustráciu
poslúži rozdiel, ktorý je medzi „niečo robím“ a „viem, čo robím“.
Snáď je možné ešte doplniť štyri hlavné
psychické funkcie – vnímanie, cítenie, myslenie a intuícia.
V bežnom živote si človek uvedomuje hlavne svoje
telo, prístupné zmyslom a zabezpečujúce jeho interakcie so svetom javiacim sa
ako vonkajší. Telo samo o sebe sa nám javí ako niečo ucelené, stále, pevné. V
skutočnosti je to nič iné, ako forma energie v pohybe. Nič nezostáva bez
pohybu. Celý život tela je pobyb – údery srdca, krvný obeh, život buniek atď.
Okrem tela – formy energie, tvorí človeka mnoho iných, jemnejších (ťažšie
vnímateľných) energetických subsystémov. Napríklad sú to nervové vzruchy,
pocity, myšlienky. Tieto zaraďujeme medzi prejavy psychiky. I ľudská psychika
(so svojimi funkciami a procesmi) sama o sebe je energetickým procesom, pevne
prepojeným na telesný systém. Nie je ich možné samovoľne oddeľovať, jeden
ovplyvňuje druhý. Psychika, psychické procesy a funkcie sú tým, čo si človek
uvedomuje menej.
Z hľadiska jogy obsahuje človek, ako energetický
systém tieto tri zložky:
-
Annamaja kóša – telo budované z potravy, zhluk šiestich obalov
(nervový, kostný, dreňový, kožný, svalový, srdcovo cievny)
-
Pránamaja kóša – jemnohmotné telo zo životných energií. Je to 14
typov energie(funkcií), ktoré vykonáva annamaja kóša
-
Manomaja kóša – mentálne telo. Vzniká spojením vedomia s
predchádzahúcimi dvomi kóšami a pomocou orgánov vnímania , myslenia , cítenia a
intuície vykonáva funkciu túžob spojenú so zmyslovými vnemami .
-
Vidžňánamaja kóša – jemné telo poznania sa nazýva to , keď duša
žiari v jednote s predchádzajúcimi tromi kóšami a uvedomuje si ich rozdiely a
totožnosti (napr. príčiny túžob )
-
Ánandamaja kóša – kauzálna štruktúra duše. Je to stav, v ktorom
predchádzajúce štyri kóše zotrvávajú vo svojej príčine, ktorou je Poznanie.
Okrem tohoto delenia je možné v literatúre nájsť aj rôzné iné delenia.
|
|
||||
Prána je enregia. Vo všeobecnosti je to
akákoľvek energia, vyskytujúca sa vo vesmíre. Všetky štruktúry človeka, ako
boli popísané, slúžia resp. sú špecifickými prejavny (formami) prány. Podľa
starých jogových textov je energia – prána sama o sebe aspektom vedomia a teda
je s ním neoddeliteľne spojená. Človek ako psychoenergeticý systém uvedumujúci
si sám seba a tiež súčasť univerzálneho vedomia má preto schopnosť ovplyvňovať
obeh prány myšlienkami, prejavmi vedomia.Podľa Patandžaliho je pránájáma
zastavenie nádychu a výdychu a dosahuje sa po ásanach.
Pránájáma je vlastne kontrola toku prány v ľudskej
bytosti. Dýchanie je najdôležitejšia hraničná funkcia, ktorá oddeľuje od seba
dve oblasti: nevedomú a reflexnú organickú činnosť a činnosť vedomú-vôľovú.
Dýchanie tvorí : nádych, výdych a zádrž –kumbaka. Počas zádrže potlačuje vedomé
Ja reflexnú činnosť dýchacieho centra, ktoré je presným a stálym rezonátorom
celkového psychofyziologického stavu človeka(zmeny krvného pH, pomer CO2
a O2, krvný tlak). Je v priamom spojení s nervovou sústavou.
Aktuálny stav mysle človeka je výsledkom
dispozícií, s ktorými sa narodil a toho, ako doteraz žil svoj život.
Myseľ obsahuje spomienky a skúsenosti zo všetkých situácií, s ktorými sme
sa doteraz streli. Tieto skúsenosti podmieňujú naše reakcie na nové, príchodzie
situácie. Tieto reakcie sa dajú prirovnať k pevne naprogramovanému
algoritmu. Ak sú nové situácie v rozpore s predchádzajúcimi životnými
skúsenosťami alebo nám pripomínajú nepríjemné zážitky, vzniká v nás
psychické napätie. Napätie nie je samo o sebe škodlivé, pretože nás pripravuje
na možné nebezpečné situácie. Avšak väčšina situácií v podmienkach
dnešného života nie je nebezpečná, nesprávny je spôsob našej reakcie.
Reflexy,
psychické programy sú uložené v nevedomí. Často sú výsledkom nepríjemných
skúseností z detstva a nesprávnej výchovy. Príkladom môže slúžiť strach
z neznámych ľudí, tmy, hmyzu, odpor voči druhému pohlaviu, nenávisť
k ľuďom inej krajiny atď.
Ako taká nevedomá podmienená reakcia vzniká?
Môžeme si to vysveliť na strachu z tmy. Istý človek bol niekedy
v detstve omylom zatvorený na istý čas v tmavej miestnosti. Bola to
preňho nová, veľmi nepríjemná skúsenosť, nevedel sa dostať von, mal strach. Tma
zostala v mysli ako synonymum strachu, ktorý prežíval v tmavej
miestnosti. V dospelosti, keď sa miestnosť, v ktorej sa nachádza
náhle ponorí do tmy, strach sa opäť ohlási. Avšak teraz už nie je nevyhnutný.
Tento, i keď veľmi jednoduchý príklad, vysvetľuje
podstatu vzniku a pôsobenia psychických problémov, možno povedať
komplexov. Sú to neprimerané reakcie na životné situácie, sprevádzané silným
emocionálnym podfarbením.
V psychike obsiahnuté obavy, komplexy, zdroje
napätia sú vyjadrením nášho nesprávneho postoja k životu, ľuďom, svetu
okolo nás. Spôsobujú, že energia, ktorú máme k dispozícii ubúda. Ubúda
jednak tým, že sa v mysli neustále zaobráme rôznymi problémami
a jednak tým, že psychické napätie sa prenáša aj do telesnej sféry,
spôsobuje napätie a tým nadmerné vyčerpanie svalov.
Mentálne cvičenia sa zameriavajú práve na
odstránenie psychických problémov, komplexov, napätia a vytvárajú podmienky pre
prienik vedomia do hlbších sfér psychiky a ich poznania
Efektívne vykonávanie mentálnych cvičení si
vyžaduje splnenie, hlavne v začiatkoch, niekoľkých formálnych podmienok.
Stručne sa ich pokúsime popísať.
-
Čas – najvhodnejší čas na cvičenie je skoro ráno alebo večer, pred spánkom.
Lepšie je ráno po prebudení sa, kôli lepšiemu uvoľneniu mysle a tela.
Veľkou výhodou je každodenné cvičenie v ten istý čas.
-
Trvanie – čím dlhšie tým lepšie, ale so zmyslom pre realitu. Čas strávený cvičením
sa dá predlžovať iba postupne a pomaly.
-
Poloha – cvičiť je vo všeobecnosti možné v ktorejkoľvek polohe. Veľmi vhodné
sú však najmä jogové sedy dávajúce telu stabilitu.
-
Miesto – dobre vetrané s príjemnou teplotou a čo najmenším rušením.
-
Oblečenie – primerané teplote a pohodlné
-
Spánok – tendencia zaspať je jednou z veľkých prekážok. Zabrániť mu je možné
napríklad zaradením cvičenia metálnych techník za zostavu ásan
a pránájámy, umytím sa v studenej vode a uvedomovaním si stavu
bdelosti.
-
Uvoľnenie tela – tela by malo byť pri cvičení čo najväčšmi
uvoľnené, nemalo by tlačiť, bolieť a akokoľvek inak upútavať pozornosť.
Telesná bolesť a stuhnutosť sú ozaj veľkými prekážkami. Najvhodnejšie sú
na riešenie tohoto problému, hlavne z dlhodobého hľadiska, ásany.
-
Uvoľnenie mysle – pokojná myseľ je pre mentálne cvičenia potrebná,
aby priniesli maximálny úžitok. Hoci sami o sebe pomáhajú myseľ uvoľniť,
ukľudniť, predbežné ztíšenie sa dosahuje zaradením série ásan a pránájámy,
čo je ďalším dôvodom pre ich cvičenie.
-
Očakávanie – výsledky sa dostavujú postupne a pomaly. Nie
je možné očakávať prevratné výsledky hneď v prvý deň. Prísť môžu po
mnohých a mnohých hodinách usilovného cvičenia. Ale vtedy už nie sú vôbec
prevratné ...
-
Proces myslenia – sa snažte nechať akoby bokom. Nepotláčať žiadne
myšlienky, iba ich nezaujate pozorovať, keď vyvstávajú.
-
Ukotvenie uvedomovania – myseľ má prirodzený sklon odbiehať. Mentálne
cvičenia preto používajú rôzne prostriedky na udržanie pozornosti. Býva to
dych, predmety materiálneho sveta (plameň sviečky, sochy, kvety, ...),
predstavy. Pokročilejšie techniky vyžadujú voľbu vlastného prostriedku
udržiavania pozornosti. Nazýva sa psychický symbol a väčšinou má pre
cvičiaceho vnútorný význam a dôležitosť.
-
Pozornosť – pozornosť by mala byť počas celého cvičenia
zameraná na jeho priebeh. Potrebné je uvedomovať si proces priebehu cvičenia
a zároveň procesy prebiehajúce vo vnútri mysle. Nie je vhodné sa strácať
v myšlienkach alebo sa s nimi stotožňovať. Postoj nezaujatého
pozorovateľa je tým ideálnym.
Presný princíp pôsobenia mentálnych techník nie je
známy. Známe sú popisy ich účinkov od ľudí, ktorí vykonali výskumnú cestu do
hĺbok svojej psychiky.
Snahou mentálnych cvičení je dosiahnuť čo
najväčšiu mieru uvoľnenia a utíšenia mysle, ktorá sa v súlade so
svojim hlavným zameraním neustále snaží niečo anylyzovať, porovnávať, plánovať
a upútavať pozornosť k vonkajšiemu svetu. Odpútaním sa od dejov sveta
našich denných povinností je možné začať poznávať vnútorné sféry psychiky.
Sprvu sú to oblasti tesne „pod povrchom“, ktoré si občas uvedomujeme aj
v bežnom stave. Sú to väčšinou psychické komplexy, zdroje telesného
a psychického napätia, problémy, obavy. V stave uvoľnenia máme
možnosť pochopiť ich skrytý vplyv na náš život, ich význam a podstatu
a tým sa ich zbaviť, respektíve zbaviť sa ich negatívneho pôsobenia.
A to znamená získanie energie, ktorá je potom voľne použiteľná pre iné
účely.
Neskôr nás mentálne cvičenia privádzajú hlbšie, do
oblastí psychiky, ktoré viac a viac súvisia s podstatou nášho bytia,
s tým, čím v skutočnosti sme, aké je naše pravé miesto vo svete
a náš vzťah k nemu a ostatným bytostiam. Sú to stavy vedomia,
ktoré možno nazvať stavmi meditácie alebo kontemplácie.
Poznanie hĺbok psychiky nevedie, akoby sa mohlo na
prvý pohľad zdať, k odcudzeniu sa svetu a k žitiu
v odlúčenosti. Častokrát sa stáva, že život človeka sa od základov zmení.
Zmení sa objavením skrytých schopností, inšpirácií, ktoré je možné
s účinne využiť v bežnom
živote, ako ho poznáme.
Niekto v sebe nájde umelca, iný rozvinie
svoje doterajšie pracovné schopnosti, ďalší zas duchovnú silu. Spoločné je však
rozvinutie schopnosti vnímať lásku, slobodné konanie, uvedomenie si príbuznosti
všetkých bytostí. Konanie zamerané na osobný prospech sa vytráca
Na začiatku sme mali človeka plného rozporov,
problémov, obáv, komplexov, rôznych druhov napätia. Postupným odstraňovaním
týchto prekážok dostáva tento človek možnosť naplno využiť svoje prirodzené
schopnosti. Jeho reakcie na prichádzajúce situácie sú harmonické, nezanechávajú
po sebe potrebu ďalšieho psychického spracovania, strácajú sa dôvody vracať sa
k tomu, čo už bolo. Do popredia sa dostávajú také hodnoty ako ľudskosť,
láska.
Pránájáma, ako už bolo spomenuté, má okrem
iného za úlohu spriechodniť psychoenergetický systém človeka, dostať ho do
rovnováhy a pod vedomú kontrolu. Pokročilejšie metódy pránájámy však už plynule
prechádzajú do oblasti, do ktorej zaraďujeme mentálne cvičenia. Vlastne každé
rozdelenie jogy na časti má význam len do istého stupňa poznania. Potom sa už
deliť nedá a predtým rozdelené časti splývajú. V tomto stručnom odstavci
sa teraz pokúsime zároveň zachovať delenie, ktoré sme urobili a zároveň
hovoriť o spojení pránájámy a mentálnych cvičení.
Opäť zjednodušene môžeme povedať, že
zameranie pozornosti má za následok zvýšenie prúdenia prány – energie
v objekte pozornosti. Čím je prúdenie prány intenzívnejšie, tým lepšie je
možné si daný objekt – napríklad anahata čakru (ale môže to byť myšlienka,
obraz v mysli, symbol) – uvedomiť. A tým dochádza k rozširovaniu
oblastí, sfér bytosti prístupných uvedomeniu, pochopeniu, poznaniu
a využitiu.
Z pohľadu cieľov jogy sú veľmi účinné
metódy, kombinujúce metódy popisované ako pránájáma a metódy popisované
ako mentálne cvičenia. Takýmto postupom sa účinky znásobujú. Pránájáma
zintnzívni obeh energie a umožní zvýšené – koncentrovanejšie uvedomenie.
Koncentorvané uvedomenie zas umožní
intenzívnejší obeh energie – prány.
Vybratý príklad patrí medzi úvodné
mentálne cvičenia a je na rozhraní uvoľňovacích metód. Jednoduchosť tejto
techniky ale neuberá na jej účinnosti. Cvičená môže byť na rôznych stupňoch
pokročilosti – buď ako úvod ku zložitejším technikám alebo ako hlavné cvičenie.
Názov je: Uvedomovanie si tela.
Postup.
Položte si
cvičebnú podložku na zem.
Ľahnite si na
chrbát do pozície šavásana.
Upravte si polohu
tela; mali by ste sa cítiť pohodlne.
Ak cítite potrebu
pohnúť telom alebo si myslíte, že by ste to mohli chcieť počas cvičenia,
pohnite sa teraz, namiesto vyrušovania sa neskôr.
Vskutku je lepšie
pohnúť telom teraz, aj keď si nemyslíte, že to potrebujete; zabráni to vopred
akejkoľvek tendencii pohnúť telom počas cvičenia.
Vaše dlane by
mali byť otvorené a otočené hore alebo v inej, vám pohodlnej, pozícii. Uvoľnite
celé telo ako sa len dá.
Zatvorte oči.
Uvedomujte si celé telo.
Pokúste sa vytvoriť
mentálny obraz tela a zároveň svoje telo preciťujte.
Buďte svedkom,
buďte si vedomý.
Skúste si
uvedomovať zmyslové vnemy. Krátku chvíľu pozorujte toľko vnemov z celého tela,
koľko je len možné.
Potom, asi po
minúte, presuňte pozornosť a uvedomujte si hmatové vnemy pravého chodidla.
Buďte si ich
vedomý, aj keby to bolo na prvýkrát ťažké. Je chodidlo studené, teplé, napnuté
alebo aké? Preciťujte to.
Pomaly presúvajte
vašu pozornosť na lýtka a stehná, uvedomujúc si počas toho hmatové vnemy.
Cíťte, že ovplyvňujú
vaše telo, nie vašu vnímavosť. Skúste cítiť tieto vnemy v tele a nikde inde.
To isté urobte s
ľavou nohou, počnúc chodidlom.
Potom si uvedomte
prsty na pravej ruke. Vytvorte mentálny obraz a v tom istom čase preciťujte
vnemy. Opäť precíťte, či sú teplé, studené alebo aké vlastne sú? Pomaly
presúvajte pozornosť pozdĺž dlane, zápästia, predlaktia, nadlaktia k ramenám,
uvedomujúc si celý čas mentálny obraz a pocity.
To isté zopakujte
s ľavou rukou. Buďte bdelý a pozorný. A teraz preciťujte vnemy z líc; je to
veľmi citlivá časť tela a pre väčšinu ľudí by malo byť jednoduché preciťovať z
nich prichádzajúce vnemy.
Skúste vytvoriť
ich mentálny obraz.
Sú vaše líca
teplé, citlivé, studené alebo aké sú? Uvedomujte si ich asi minútu.
Presuňte
pozornosť na pery a preciťujte ich. Sú suché alebo vlhké?
Potom si uvedomte
jazyk. Vnímajte sliny, v ktorých sa kúpe. Alebo je suchý?
Uvedomte si svoje
uši. Aké zvuky počúvajú?
Zamerajte
pozornosť na zvuky vchádzajúce do uší a preciťujte, že neovplyvňujú vaše bytie;
iba ich pozorujete.
A teraz si
uvedomte svoje oči. Gúľajte očami, majúc viečka zatvorené a preciťujte vnemy,
ktoré prichádzajú.
„Pozerajte sa“ na
rôzne vzory, objavujúce sa pred vašimi zatvorenými očami.
Buďte svedkom; toto
by malo byť oveľa ľahšie. Po chvíľke si začnite uvedomovať kostru tela.
Vytvorte si mentálny obraz vašej kostnej štruktúry. Snažte sa cítiť, že vaše
celé telo je podporované a udržiavané vo svojom tvare kosťami.
Buďte pozorný,
bdelý.
Preciťujte pevnosť
kosti spájajúcej koleno s chodidlom pravej nohy.
Vytvorte mentálny
obraz a preciťujte ho. Potom si uvedomujte stehennú kosť.
Vykonávajte to
približne minútu.
Nasleduje to isté
s ľavou nohou, a prejdite k uvedomovaniu si kostí dávajúcich štruktúru a tvar pravej
paži.
Viďte to ako
niečo oddelené od vás.
Uvedomujte si
kosť držiacu pravý biceps pevne na mieste.
A nasleduje to
isté aj s ľavou pažou.
Potom preciťujte
a pozorujte mentálny obraz hrude uzavretej na vrchole ramenami, so štruktúrou
podobnou nádobe.
Uvedomujte si
celú oblasť chrbtice od hora dole.
Začnite pri
dolnom konci chrbtice a pomaly si skúste uvedomovať jej rôzne časti, ako
postupne presúvate svoju pozornosť smerom k vrcholu. Je to trochu ťažšie, ale
praxou budete zreteľne chrbticu cítiť a mentálne vidieť.
Vykonávajte to
asi minútu, ak je to potrebné, počítajte si presuny vašej pozornosti hore a
dole. Potom sa pokúste opäť cítiť celé telo.
Ak je to možné,
pozorujte mentálny obraz tela.
Uvedomujte si čo
najväčší počet telesných procesov. Preciťujte miesta dotyku tela s podložkou.
Aj toto skúste vykonávať asi jednu minútu.
Pomaly pohnite
telom, otvorte oči.
Cvičenie končí.
Zmyslom cvičenia je rozvinúť schopnosť vizualizovať rôzne časti tela a tak isto zlepšiť proces uvedomovania. Mali by ste zostávať v pozícii svedka počas celého cvičenia. Ak vaša pozornosť „uteká“ od cvičenia, neznepokojujte sa, ale snažte sa uvedomovať si mentálne procesy, ktoré prebiehajú. Je to najťažšia časť, pretože máme tendenciu strácať sa v myšlienkach. Vyhnite sa stavu napätia, ak priskoro zistíte, že vaša pozornosť je niekde inde. Prijmite to ako prirodzenú vlastnosť mysle. Keď ste si vedomý, že vaša pozornosť bola inde, pokračujte v cvičení z bodu, v ktorom ste odbočili.
Táto technika je vcelku
dlhá a je počas nej možné zabudnúť poradie inštrukcií alebo, čo je
pravdepodobnejšie, zaspať. Ak máte priateľa, ktorý sa tiež zaujíma o jogové
cvičenia, môžete ľahko prekonať tento problém. Jeden z vás by mal prevziať
úlohu učiteľa a druhý úlohu žiaka. Učiteľ môže predčítavať inštrukcie a
citlivo, individuálne pridať vhodnú radu navyše, kým žiak vykonáva cvičenie.
Potom sa úlohy, samozrejme, vymenia.
V tejto krátkej kapitole by sme chceli
porovnať zámery, ciele niektorých častí výskumu C. G. Junga, významného
švajčiarskeho psychiatra, vedca s cieľmi jogy, ktoré sme popísali
v tejto prednáške.
Celým jeho dielom, hoci povolaním bol psychiater
a zaujímal sa hlavne o pacientov a ich liečenie, sa tiahne popis
ciest, úskalí a pomôcok, ktorými prebieha vývoj ľudskej psychiky. Tento
vývoj v istej fáze nazýva procesom individuácie, zjednotenia osobnosti
človeka, proces začlenenia, pochopenia obsahov nevedomia.
V prvých fázah tohoto procesu sa človek,
nastúpivší túto cestu, stretáva so svojimi problémami, komlexami, dalo by sa
povedať tieňom svojho vedomia. Neskôr má možnosť stretnúť to, čo nás spája
s inými ľuďmi, so svetom, v ktorom žijeme.
Cieľ a metódy, ktoré pritom používal, sú
v pricípe zhodné s ciľom jogy a jej technikami. Za všetky môžem
spomenúť tvorivé vyjadrenie a dokončenie symbolov, objavujúcich sa
v mysli.
Dielo C. G. Junga nám pripomína, že joga nie je
nič zvláštne, magické, nedostupné. Je systematickým spracovaním poznatkov,
prístupných všade na svete. A vlastne samo systematické spracovanie
a rozvinutie praktických metód a postupov je tou zvláštnosťou, ktorá robí
z jogy vynikajúci nástroj pre tvorivý, harmonický a naplnený život.
Text, ktorý práve končí, chce byť inšpiráciu pre hľadanie. Nie je ani učebnicou,
návodom na cvičenie. Je iba prehľadom možností časti jogy, ktoré vedia priniesť
do života človeka mnohé z toho, čo mu chýba.
Joga sama o sebe nie je účelom alebo
cieľom života. Je nástrojom, ktorý treba použiť na dosiahnutie plnosti života,
poznania, harmónie. Keď je cieľ, zámer dosiahnutý, nástroj je potrebné opustiť
a ísť ďalej. Nechceli sme povedať, že len joga a jej metódy sú schopné priniesť
poznanie, sebapoznanie, duchovný
pokrok. Možností je viac.
Úplný záver obsahuje zoznam niekoľkých kníh, ktoré boli použité pri
príprave, a ktoré môžete využiť pre štúdium, doplnenie poznatkov
a hlavne ako návody na cvičenie. Potrebné je ale zdôrazniť, že pránájáma
a mentálne cvičenia sú pokročilejšie techniky jogy a nemožno nimi jogu
začínať, i keď je možné niektoré ich prvky využívať hneď od začiatku.
Jednou z ciest je vyhľadanie učiteľa jogy alebo ineho vhodného človeka.
Končiť by sme mohli s často opakovanou myšlienkou, že vlastná
skúsenosť a dlhodobá prax znamenajú oveľa viac, ako množstvo preštudovyných
kníh.
[1] Swami
Satyananda Saraswati: A Systematic Course in the Ancient Tantric
Techniques of Yoga and Kriya, Bihar School of Yoga Munger, Bihar, India,
1989
[2] Andre Van Lysebeth: Joga, Pránájáma, Argo Praha, 1999
[3] Zdena Bronislawská: Joga, svetlo poznania, Alfa Bratislava,
1991
[4] Milan Polášek: Joga, Šport Bratislava, 1985
[5] Milan Polášek: Joga, osem stupňov výcviku, Šport Bratislava, 1990
[6] Milan Polášek: Joga je aj pre Vás, vydané vo vlastnom náklade, 1998