Pravda o joge

Už vyše týždňa trvá diskusia o projekte RAST. Minister Ftáčnik projekt podaný organizáciou Joga v dennom živote ktorú vedie swami Maheshwarananda uprednostnil pred projektom Slovenskej asociácie jog (SAJ), ktorý navrhoval kurzy učiteľov jogy pre učiteľov v školách, ktoré o to budú mať záujem ako aj pomoc lektorov SAJ pri tréningu detí na školách. SAJ má lektorov na celom území SR.
V dôsledku toho, že joga sa stala ožehavou témou celonárodnej vášnivej diskusie, je potrebné definovať aj pojmy, aby sa vyhlo problémom z nejednoznačnosti pojmov. 
Pojmy sú definované v zmysle, akom sa užívajú v školách hatha a aštanga jogy. Hathajoga je typ jogy, ktorý je u nás najčastejšie vyučovaný.

Čo je Slovenská asociácia jogy?
Je to občianske združenie, ktoré združuje organizácie vyučujúce jogu na Slovensku. SAJ bola založená v r. 1992. Združuje 7 organizácií na území Slovenska. O prijatie sa v prítomnosti uchádzajú 2 organizácie. Od. r. 2000 je SAJ asociovaným členom Európskej únie jogy.
Aké sú ciele SAJ?
Jej poslanie je definované ako starostlivosť o rozvoj telesnej kultúry obyvateľstva a pestovanie aktívneho prístupu k zdraviu z hľadiska fyzického, psychického a sociálneho, prostredníctvom jogových techník. Jogu chápe ako súbor psychofyzických transformačných techník, ktoré slúžia k dosiahnutiu vyššie uvedených humánnych cieľov. 

1. Čo znamená slovo joga?
Joga znamená:
a. sústavu fyzických, (psychofyzických) a mentálnych cvičení a postupov, ktoré vedú k cieľu jogy
b. stav mysle, ktorý vedie k poznaniu podstaty človeka; cieľový stav jogy
c. spojenie niečoho s niečím (napríklad dvoch ciev, ciest, vetví atď.)
2. Kto je jogín
a. Jogín je človek, ktorý dosiahol poznanie, najvyššiu integritu možnú pre človeka
b. niekedy je týmto názvom označený človek, ktorý sa o to snaží (cvičením, disciplínou mysle, atď.)
3. Kto je jogista (zvaný aj cvičenec jogy, človek aplikujúci metodiky jogy)
a. človek, ktorý adoptoval pre svoje pravidelné cvičenia niektorú z praktických sústav jogy
b. človek hocakého filozofického alebo náboženského vyznania, ktorý robí cvičenia jogy
4. Aké typy jogy sú u nás najrozšírenejšie
a. hatha joga - joga "sily". Pozostáva z fyzických, dychových a mentálnych cvičení zameraných na uzdravenie, harmonizáciu a posilnenie organizmu a psychiky. Ciele sú totožné s (1). Je to u nás najrozšírenejší typ.
b. rádža alebo aštanga joga - joga, kde dôraz sa kladie na cvičenia mysle, objavovanie jej pracovných algoritmov ako aj silnú etickú disciplínu. Cvičenia telesné a do istej miery aj dychové sú čo do rozsahu menej obsiahlou časťou tréningu.
c. existuje aj rad ďalších škôl jogy: džňána, bhakti, karma, krija, laja, maha, atď. ale vyššie uvedené majú najlepšie prepracované tréningové metódy a predstavujú klasickú jogu.

5. Kto je učiteľom, majstrom jogy, resp. guru
a. Podľa definície to musí byť človek, ktorý dosiahol najvyššie poznanie možné človeku. Je to jedno akou cestou.
b. guru v tradičnom kontexte je veľmi široký pojem. Rodič je guru, učiteľ v škole je guru, jogín je guru, Boh je najvyšší guru. V podstate každá autorita, ktorej radu prijímame je "guru". Že ktoré osobnosti tam zahŕňame záleží na našom kultúrnom a filozofickom pozadí a na škole, ktorú berieme za svoju. V niektorých neskorších (mladších) tradíciách, tak ako stúpala hodnota informácií, stúpala aj hodnota statusu gurua.
c. majster jogy je jogín, ktorý dosiahol poznanie popísané v joge.
d. učiteľom jogy je ten, kto pozná dostatočne dobre niektorú z vetiev jogy a jej metódy a môže ju učiť. Učiteľom jogy môže byť len taký človek, ktorý ju sám pestuje. V sanskrite sa učiteľ volá áčarja alebo jógáčarja.



Treba nám do škôl jogu?
Verím, že joga do škôl dostane keď sa pre to vytvoria vhodné podmienky. Už Selvarádža Jesudian, indický učiteľ jogy, ktorý od r. 1935 do svojej smrti v r. 1999 učil v Európe predpokladal, že výskum účinkov jogy na telo a myseľ pokročí do tej miery, že metódy jogy budú štandardizované a stanú sa súčasťou obecného vzdelania.
V prítomnosti ale tento čas ešte asi nenastal, aj keď v rade európskych štátov sa joga dostáva do škôl (mimo iných aj v Taliansku). Každý pokus o zavedenie jogy nariadením asi narazí na odpor alebo na nezáujem resp. bude mať problém udržania kvality tréningu.
Pre zaujímavosť si pozrime niekoľko údajov o tom, ako sa vo svete učí v školstve joga. 

1. India:

  1.  Základné a stredné školy majú - v zmysle rozhodnutia riaditeľa a súhlasu rodičov - možnosť zaradiť jogu do výchovnovzdelávacieho procesu. V tomto smere obyčajne majú podporu jogových stredísk (ášramov), ktoré sú na blízku, a ktorí poskytnú inštruktorov.

  2. Vysoké školy. Rad univerzít - napríklad Benares Hindu University (cca 30 000 študentov) majú jogu jednak ako fakultatívny študijný predmet pre všetky zamerania, ako súčasť štúdia ajurvedického lekárstva a ako súčasť štúdia telesnej kultúry. Štúdium filozofie jogy prebieha na filozofickej fakulte.

  3.  Na vysokých školách sa často poriadajú v rámci celoživotného vzdelávania kurzy jogy pre VŠ manažment, pedagógov aj výskumných pracovníkov.

2. Taliansko

  1. V Taliansku sa po dlhoročnej príprave odštartovali projekty na zavádzanie prvkov jogy do základných škôl. Gestorom je Talianska federácia jogy, člen EUY.

3. Veľká Británia:

  1. Najväčšia jogová organizácia (the British Wheel of Yoga, člen Európskej únie jogy) ponúka školám možnosť cvičiteľského tréningu pre učiteľov ako aj vedenie kurzov jogy pre žiakov.

  2. Žiaci majú v každom väčšom meste množstvo jogových stredísk, služby ktorých môžu využívať.

4. USA:

  1.  V USA na VŠ (napr. na Kennesaw State University, štát Georgia) sa ponúkajú kurzy jogy v rámci celoživotného vzdelávania
    b. Niektoré vysokoškolské ustanovizne (hlavne v Kalifornii) umožňujú štúdium praktických aj filozofických aspektov jogy.

5. Maďarsko

  1. v rade základných aj stredných škôl sa cvičí joga ako súčasť telesnej kultúry na fakultatívnej báze. Kurzy pre pedagógov - cvičiteľov - na báze dobrovoľnosti a v réžii učiteľa poriada najmä Maďarská jogová spoločnosť. Pre ich lektorov učiteľské kurzy robí Slovenská asociácia jogy (Zatiaľ kvalifikáciu SAJ získalo okolo 90 učiteľov jogy).

  2. Na Semmelweissovej lekárskej univerzite v Budapešti medici majú fakultatívne predmety o teórii a praxi jogy.

6. Ostatné štáty

Ostatné štáty (od Belgicka či Francúzska  po Austráliu) poznajú veľmi rozmanité riešenia pre aplikáciu jogových prvkov do všeobecnovzdelávacieho procesu, ale opäť, nikde to nie je na báze povinnej výučby.

5.1. Slovensko
U nás sa prvky jogy začali do škôl zavádzať už v 80-ich rokoch. MŠ v rokoch 1991 a 1993 potvrdiliomožnosť zaraďovanie jogy do výučbového procesu na školách 1. a 2. stupňa. Dnes, okrem týchto aspektov praxe (na nepovinnej báze, na základe jogovej kvalifikácie učiteľov), sa napr. na Technickej univerzite v rámci humanizačných predmetov bakalárskeho aj inžinierskeho štúdia od r. 1991 vyučujú predmety, ktoré obsahujú prvky jogy (manažment stresu, relaxácia, tréning disciplíny mysle). V rámci celoživotného vzdelávania sa vyučujú predmety rozvoja ľudských potenciálov. V rámci záujmového štúdia 3. Veku sa vyučujú predmety obsahujúce základy jogy potrebné k osvieženiu organizmu.

Organizácie združené v SAJ aj teraz spolupracujú so školami. V Košiciach je to SPJ, Humatrend, v Bratislave Jogová spoločnosť, ktoré intenzívnejšie spolupracujú so školami prvého a druhého stupňa. Učitelia jogy SPJ Košice pracujú na viacerých školách základného až vysokoškolského stupňa.
Centrum psychosociálneho zdravia a Spoločnosť priateľov jogy Košice realizovali kurzy pre žiakov z vybraných gymnázií s rizikom na drogovú závislosť, kde sa tiež preberali vybrané prvky psychohygieny jogy.
Jogu cvičia ťarchavé ženy, deti, adolescenti, dospelí aj dôchodcovia. Pozitívny vplyv jogy bol zistený aj v prípade ťažko vychovávateľných detí (napr. rómske deti). 
V rámci organizácií SAJ a špecializácie lektorov SAJ existuje dostatočná diverzifikácie k tomu, aby sa uspokojili potreby väčšiny ľudí pestujúcich jogu na Slovensku.


Záver: Jogu neodporúčame zavádzať na báze povinnosti. Cvičenie jogy má byť vecou osobného záujmu a rozhodnutia človeka. Cvičenie prinesie úspech len ak to cvičíme s radosťou.


Vplyv jogy na zdravie
Pre účely tejto prezentácie zostaňme u hathajogy. 
Čo je zdravie? 
Zdravie definujme ako pocit fyzickej, psychickej a sociálnej a duševnej pohody a harmónie.
V čom môže joga pomáhať v oblasti zdravia?
Hathajogové texty pri informácii o zdravotných účinkov ásán - telesných polôh - často citujú ajurvédu a jej postupy, pretože hathajogu ľudia začínali (a aj dnes začínajú) cvičiť najmä zo zdravotného dôvodu.
Čo je ajurvéda? Je to tradičná indická medicína. Ajurvéda v preklade vlastne znamená veda dlhovekosti. Dnes sa študuje ako špecializácia v rámci humánnej medicíny.
K započatiu klasického náročnejšieho tréningu hathajogy bolo potrebné už mať vynikajúce zdravie. K tomu slúžili prvé fázy cvičenia. Jogista mal mať veľkú fyzickú výdrž, vynikajúcu psychickú stabilitu a mal aj vysokú stresovú toleranciu. Prvky jogy sa adaptovali do fyzického aj meditačného tréningu v Číne, Nepáli, Tibete, Indonézii, Kórei aj Japonsku. 
Klasická joga má starostlivo vypracované tréningové postupy na úrovni fyzickej aj psychickej. Pre zdravotné problémy sa joga užívala spolu s ajurvédickými postupmi. Zdravotný účinok cvičenia jogy je teda vedľajším účinkom.
Moderný vedecký výskum účinkov jogy započal v 20. rokoch minulého storočia v Kaivalyadháme v Lonavli (India). V dnešnej dobe existujú stovky výskumných pracovísk na celom svete, ktorých práce preukázali kladný vplyv jogy na zdravie.
Joga chápe človeka ako veľmi komplexný psychofyzický systém a nie je ju možné redukovať len na fyzické cvičenia. Joga kombinuje telesné polohy, prácu s dychom a pozornosťou k tomu, aby sa v človeku odblokovali jeho nadstavbové funkcie, ktoré pomáhajú život chápať o mnoho lepšie. To zas umožňuje človeku prežiť šťastnejší život.
Negatívne účinky cvičenej jogy, ak cvičíme správne a ak cvičenie jogy je pre daného človeka vhodné, nie sú známe. Kontraindikácie sa týkajú jednotlivých typov cvičení - kde napríklad obrátené telesné polohy by nemali cvičiť ľudia s vysokým krvným tlakom, vysokým vnútroočným tlakom, aterosklerózou ai. 

Čo môže dať joga modernému človeku v uponáhľanom 21. storočí?
Nuž veľa. Uvediem niekoľko príkladov praktických účinkov správneho cvičenia:
1. Lepšia schopnosť sústrediť sa
2. Lepšiu schopnosť komunikovať na všetkých úrovniach
3. Robustnejšie zdravie
4. Schopnosť relaxovať a zbaviť sa distresu.
5. Väčšia stresová toleranciu
6. Vyššia účinnosť práce
7. Väčšia tvorivosť
8. Lepšia pohybová kultúra
9. Lepšia podpora duševnej kultúry.



Slovenská asociácia jogy Bratislava
Gejza M. Timčák
prezident SAJ