Joga a jej pozadie – pravda víťazí?
Dvadsiate siedme číslo Učiteľských novín uverejnilo článok p. Lichvárovej o „Joge a jej duchovná pozadie“. Tvrdenia, ktoré tam autorka uvádza sú žiaľ neobjektívne a poškodzujú dobré meno jogových organizácií ktoré združuje Slovenská asociácia jogy (SAJ). SAJ je najväčšia profesijná organizácia združujúca organizácie vyučujúce jogu na Slovensku v zmysle jej stanov a tréningového programu. Mnohí jej učitelia spolupracujú so školami od materskej po vysoké školy. Majú mnohoročné skúsenosti aj s možnosťami aplikácie jogy v učebnom prostredí.
Článok hovorí na začiatku že na
Slovensku je 83% kresťanov a že je
chybou pre kresťanov ponúkať „ortodoxný
systém jogy“, ktorý ohrozuje duchovné hodnoty kresťanstva a ohrozuje slobodu
vyznania. Potom vymenuváva „čo sľubuje joga“ a
– podobne ako pastiersky list Konferencie biskupov Slovenska – hovorí
o tom, že zlé hospodárske pomery v dnešnej Indii sú znakom
nevhodnosti jogy.
Odhliadnuc od toho, že joga naozaj
pomôže človeku, ktorý ju správne pestuje udržať si zdravie, zlepšiť
psychosomatickú rovnováhu a šťastnejší spôsob života ako aj odbúravanie
stresu, a negatívnych vplyvov v živote, je smutné že autorka túto
tému rozoberá v duchu ktorý je v protiklade s materiálmi 2.
Vatikánskeho koncilu, kde sa hovorí o otvorenosti a úcte voči iným
filozofiám aj náboženstvám. To, ako joga obmedzuje náboženskú slobodu
u nás som z článku nepochopil.
India prežila mnohé
obdobia slávy a jej kultúra má viac ako 5000 ročnú minulosť. Indická veda,
umenie, literatúra prežila už viac vrcholov a dala svetu mudrcov, filozofov,
vládcov, umelcov, vedcov, technikov, staviteľov, lekárov, remeselníkov aj
politikov, ktorí dokázali obdivuhodné veci v období, keď Európa žila
podstatne primitívnejším životom.
V prítomnosti – práve v dôsledku Európanmi vynútených kolonizačných procesov a následného
politického dedičstva – India nie je krajinou materiálneho blahobytu väčšiny
obyvateľov. Ale ak materiálny blahobyt kladie autorka za vzor, potom asi je to len preto, aby išla v smere
prítomného trendu konzumného pohľadu na život.
Joga ani v Indii
nie je vec masová. Dávnejšie jogu mohol pestovať iba človek najvyšších kvalít.
Iba začiatkom minulého storočia začali skúmať možnosti aplikácie jogy pre
bežného človeka a pre človeka so zdravotnými problémami. Dnes v tomto smere je bohatá výskumná
aj praktická báza poznatkov, ktorú ťažko spochybniť. Problémy ľudí v Indii
nesúvisia s jogou, ale podobne ako u nás, s problémami
vzdelania, produktivity, etiky podnikania, politiky no
a v neposlednej miere s klímou, ktorá neumožňuje taký pracovný
a produkčný režim ako v Európe.
Joga nikdy nebola ani
nie je náboženstvom v Indii ani inde. Pre tvrdenie, že joga je náboženstvo
chýbajú skutkové dôkazy. Keď autorka tvrdí, že joga je súčasťou hinduistického
a budhistického náboženstva, je to polopravda. Klasickú jogu, teda
hathajogu alebo aštangajogu – osemstupňovú jogu – ktorú neskôr popisuje,
nepestujú ani v rámci hinduizmu ani budhizmu. Jednotlivé náboženstvá (ako
napríklad aj džainizmus či pársíizmus, či taoizmus) si z jogy vybrali
niektoré časti, ktoré mohli použiť pre zlepšenie kvality svojho vnútorného
života. Joga skúma človeka v jeho plnosti a tak jej skúsenosti
v oblasti jej záujmu sú unikátne.
Je preto zavádzajúce,
že pri pojednávaní o joge autorka rozvádza (nepresný) model brahmanizmu
a budhizmu. V tomto smere tu neuvádzam korekcie, pretože pojednanie
by malo byť o joge a nie o náboženstve.
Ako sme spomenuli,
joga vo forme aštangajogy či hathajogy nie je súčasťou žiadneho náboženstva
a to ani Indického. Niektoré jej postupy boli adaptované prakticky vo
všetkých náboženstvách (resp. boli nezávisle znovuobjavené), pretože štruktúra
ľudskej bytosti sa po tisícročia nemenila. Čiže náboženstvá od jogy prebrali viac jogových techník, ale joga od
náboženstiev ich postupy neprebrala,
pretože nemá náboženské ambície.
Teraz
k definícii jogy: Podľa Encyclopaedia Britannica joga je:
Yoga (Sanskrit: "Yoking,"
or "Union"), one of the six orthodox systems (darshans) of Indian
philosophy. Its influence has been widespread among many other schools of
Indian thought. Its basic text is the Yoga-sutras
by Patañjali (c. 2nd century BC?).
V preklade to
znamená: joga (v sanskrite „spriahnúť“, „spojiť“) je jednou zo šiestich
ortodoxných systémov (daršanov) indickej filozofie. Jej vplyv bol
rozšírený aj na veľký počet iných škôl Indickej filozofie. Jej základným textom
sú Joga sutry Pataňdžaliho (cca 2.st. pr. Kr. ?). To, že joga je tréning
celého človeka nikto znalý jogy nepopiera. Človek by mal rozvíjať svoje
telesné, mentálne aj duševné schopnosti. Neviem prečo označuje jogu pejoratívne
že „Nie je to však nijaká nevinná zdravie podporujúca gymnastika“. Joga nie je
gymnastika, ale nie je v ničom, čím ju autorka obviňuje „vinná“. Potom cituje Atharvavédu. Ako to vyplýva
z názvu, je to jedna z véd, čiže brahmanistických autoritatívnych
textov. Nie je to teda zdroj z ktorého sa dá čerpať informácia
o joge. Nakoľko v starom védickom náboženstve mali magické úkony pomerne
veľký význam, pohľad Atharvavédy popísaný v jej 20 častiach je týmto
pohľadom poznačený. Ináč siddhi – čiže „nadprirodzené schopnosti“ mali aj niektorí kresťanskí svätci,
k menu ktorých sa viažu zázraky, ale neoznačujeme to ako negatívum. Mystické
spojenie s Bohom je snaženie aj náboženstiev včítane katolíckej viery –
hlavne v jej monastických kontemplatívnych podobách. F. Blankeho tvrdenie,
že „duševné vypätie spojené s jogou sa ukázalo byť nebezpečné, ľudia sa
nestávajú šťastnými, ale naopak prepadávajú depresiám“ je tendenčné prehlásenie.
Ak by takýto jav nastal, je to asi niečo, čo v kresťanskom kontexte môže
pociťovať napr. kresťanský mních či mníška, ktorý/á sa snaží o spojenie
s Kristovým mystériom môže mať „depresie“ – stačí si prečítať životopisy
kresťanských mystikov o “tmavej noci duše“. Ale to nie je depresia bežného
človeka, ale zatiaľ nenaplnená túžba po vrchole „Božej hory“ ako to nazval
Svätý Ján z Kríža. Joga samozrejme tiež pozná takéto stavy, lebo sú
súčasťou možností človeka. Tieto príklady tu uvádzam preto, lebo autorka užíva
akoby dvojitú mierku. Keď treba
kritizovať jogu tak je nadprirodzená schopnosť negatívum, ak by sa
jednalo o životy napr. kresťanských svätcov, bolo by to znakom ich
svätosti. Ináč v joge sa chcenie dosahovať siddhi pokladá za prekážku vo
vnútornom rozvoji. Citovaná Joga sutra
Pataňdžaliho verš III.38 hovorí, že „siddhi sú prekážkou...“
Neskôr joge priraďuje
termín „pseudonáboženstvo“. Bolo by zaujímavé vedieť na akých základoch
posudzuje jogu ako náboženstvo. Je pravdou, že zatiaľ ani filozofi ani teológovia
sa nedohodli na univerzálne prijatých kritériách na posúdenie čo je alebo nie
je náboženstvo. Ak ale joga je náboženstvo, potom to, že sme ľudia je vlastne
tiež „náboženstvo“, pretože máme spirituálnu inteligenciu ako aj vstavaný
„hardware“ a „software“ na dosahovanie mystických duševných skúseností.
Toto je dnes overené najmodernejším výskumom (pozri napr. Newberg, Aquili: Why
God won´t go away (Ballantine, 2001).
Autorka zrejme nemá
skúsenosti s meditáciou, pretože ináč by nehovorila, že meditácia je ťažko
overiteľné územie. Iste, kartografický prieskum tam ťažko robiť, ale vnútorné
priestory človeka boli po tisícročia „mapované“ a sú stále dokonalejšie
známe. Aj v kresťanskej mystike
existuje rad škôl a popisov „územia meditácie“. Tvrdenie že joga vytvára
v človeku prázdnotu je v tejto podobe nepravdou. Joga pomôže zkľudniť
myseľ, a tým sa jej pracovný priestor vyprázdni. Ale jej pamäťové časti
nie sú premazané ani vyprázdnené. Informácie sú vždy k dispozícii. Keď sa
človek v meditácii vnútorne otvorí – ak sa jedná o jogu – nakoľko
joga má teistickú filozofiu, otvára sa Bohu a nie okultným vplyvom
či démonom. K tomu, aby sa otvoril
okultným vplyvom musí k nim mať predchádzajúci vzťah. K tomu, aby sa
otvoril démonickým vplyvom musí tam byť afinita k takýmto silám. Ale potom
sa nejedná o jogovú meditáciu. Práve preto pre katolíka, ktorý verí
v Boha jogová meditácia by mala zvlášť silne podporiť jeho naplnenosť
Božou silou a vôľou. To, že jogu robia aj v satanistických krúžkoch
je prekvapiujúca informácia – v tom prípade satanisti musia byť
v krížku so satanom, pretože joga – ako aj autorka spomenula – učí
neubližovanie, pravdivosť, neodcudzovanie, nehrabivosť, cnosť
a ďalšie kvality, ktoré satanovi asi ťažko budú príťažlivé. Potom autorka robí vyhlásenie, že TM je
populárna forma jogy. Zrejme opäť nemá osobné skúsenosti, pretože TM je
meditácia, ktorá síce pôvodne vychádza z jogy, ale je vytrhnutá z jej
kontextu a inštruktori TM nič praktické o joge nezvyknú vedieť, lebo
ich to neučia. TM o sebe netvrdí že je to joga. Autorkinou logikou by bolo
možné prehlásiť Schultzov autogénny tréning a veľa z psychologických
postupov tiež za jogu. Majú v sebe prvky jogy, ale jogou rozhodne nie sú,
pretože ich tvorcovia iba aplikovali isté poznatky a skúsenosti jogy
a zasadili ich do nového rámca, kde ich pôsobenie je iné ako
u jogových cvičení. Ten nemecký
rozsudok o TM môže byť spôsobený práve vytrhnutím meditácie zo širšieho
integračného kontextu, ktorý klasická joga má.
V poslednej
časti autorka dáva opäť do súvislosti jogu a Východné náboženstvá. Pritom
jej interpretácia je skutočne nepresná. Koncept karmy v sebe práve
zahrňuje aktívnu rolu človeka. Karma v tomto modeli sa rozdeľuje na karmu,
ktorú človek svojimi skutkami vytvoril, ale ktorá ešte nepriniesla svoje
ovocie, potom na tú, ktorá už priniesla svoje ovocia a na tú, ktorú pre
budúcnosť vytvárame svojimi prítomnými skutkami. Opak je teda pravdou než jej
tvrdenie, že „zákon karmy popiera, neuznáva a vyraďuje slobodnú vôľu
človeka“. Karmu si človek vytvára práve v dôsledku slobodnej vôle.
A môže ju tvoriť dobrú, neutrálnu či zlú. A každý skutok môže korigovať (do akej miery závisí na
charaktere skutku) iným skutkom. Takýchto nepresností je v článku veľa,
ale nakoľko sa priamo netýkajú jogy tak to nekomentujem. Je však smutné, že
autorka predkladá tento koktél ako duchovné pozadie jogy.
Závažné je však
tvrdenie, že „rozdiely medzi kresťanstvom, hinduizmom a budhizmom sú tak
zásadné, že sa navzájom vylučujú, a preto preniesť jogu do kresťanského
sveta je z duchovného hľadiska nemožné“. Klasická joga, ktorú vyučujú
členské organizácie SAJ neobsahuje
v sebe prvky hinduizmu ani budhizmu, a prax ukázala v celom
svete, že jogu kresťanský svet vie veľmi dobre integrovať. Prax ukázala aj to,
že joga v prípade kresťana mu vie pomôcť k hlbšiemu stretnutiu
s Kristom, k poznaniu Boha Otca a k prijatiu Ducha
Svätého. Keď autorka tvrdí, že
kresťanská joga neexistuje opäť sa mýli, existujú viaceré medzinárodne uznávané
publikácie o kresťanskej joge a existujú tisíce kresťanov, ktorí jogu
cvičia ako kresťania bez ujmu na ich kresťanstve.
Nakoniec uvediem, že
do školstva je joga zavádzaná (nie síce celoplošne a nie povinne) vo
viacerých štátoch napr. aj v Taliansku a to v rámci vládou
podporovaných projektov. V mnohých krajinách EU aj USA sa joga učí na
vysokých školách v rámci celoživotného vzdelávania. U nás
s prvkami jogy v školstve sú skúsenosti od prostriedku 80-ich rokov.
Ak teda autorka
považuje svoju informáciu o joge za mnohostrannú a nemanipulatívnu,
potom k sebe nie je objektívna a zrejme si svoj článok nekonfrontovala
s niekým, kto sa v teórii aj praxi jogy skutočne vyzná.
Organizácie združené
v Slovenskej asociácii jogy vyučujú klasickú jogu, ktorá je u nás
v povojnovom období známa od konca 50-ich rokov minulého storočia
prostredníctvom verejných kurzov. Tréningový proces je orientovaný hlavne na
telesné cvičenia, dychové cvičenia a relaxáciu. Kurzov sa zúčastnili len
za posledné desaťročie aj tisíce kresťanov, ktorí boli vo svojej viere
posilnení a nie oslabení. Stáva sa, že ľudia bez vierovyznania sa stanú
vplyvom poznatkov z jogy kresťanmi. Preto neobjektívne prehlásenia vznesené
v článku voči joge sú neopodstatnené a veríme, že pravda nakoniec
vždy víťazí.
G.M. Timčák
Prezident Slovenskej asociácie jogy