Ing.
Ľubor Žák,
Nadácia
JÓGA-ROSA, Michalovce,
Čo dokáže cvičenie
jógových ásan a osvojenie si jógového prístupu ku životu ? Možnosti a výhody,
ktoré cvičenec jógy získava sa dosť dobre nedajú pozemským merítkom zmerať, ani
ohraničiť. Krásne o tom hovorí Ramakrišnov príbeh o zlodejovi, ktorý si vypočul
pri lúpežnom vlámaní do kráľovského paláca rozhodnutie, že kráľ ide požiadať
sádhuov (mudrcov jógy) pri rieke, aby sa niektorý oženil s jeho dcérou. Zlodej
sa prezliekol do oranžového rúcha a posadil sa medzi meditujúcich. Všetci
mudrci kráľovu ponuku striktne odmietli, len falošný mudrc mlčal a tak nechal
v kráľovi klíčiť nádej. V zlodejovi sa objavila myšlienka – „Ešte som
len zmenil oblečenie, a sám kráľ mi dáva svoju dcéru. Aké úžasné veci môžem
očakávať v ďalšom.“ A stal sa z neho mudrc jeden z najväčších
svojej doby.
To dokáže jóga. Vie
urobiť z invalidu zdravého / fungujúceho, z chudobného bohatého, zo
zakríknutého odvážneho, z úzkoprsého rozhľadeného, egoistu vie zmeniť na
rozšafného humanistu... Aby rôzne zveľaďujúce aspekty mohli nastať, musí sa
pracovať dlhodobo a systematicky, húževnato a radostne pretavovať svoju
osobnosť podľa určitých pravidiel a zákonitostí. Dôležité aspekty, ktoré by mal
cvičenec uplatniť v prvom roku cvičenia sú tieto : uvedomenie si podstaty človeka
a jeho miesta v stvorení ako ducha obývajúceho telo, osvojenie si
pravidiel výživy a životosprávy, osvojenie si pravidiel psychohygieny
(rozšírená jama – nijama, alebo zákazy a doporučenia), ale najdôležitejšie je
uvedomiť si že je to živý interaktívny proces, v ktorom človek musí
neustále vyhodnocovať a reagovať na základe psychicko-osobnostného postupu a
snovej symboliky.
Jedným zo základných
dôsledkov úspechu cvičenca (predpokladá sa samozrejmá usilovnosť, pravidelnosť
a vytrvalosť pri cvičeniach) je efekt karmických dispozícií, alebo skôr
karmických indispozícií. Tzv. materské znamienka na tele ukazujú na narušený tok energií, ktoré sú častokrát
spôsobení karmickými blokmi – priemetom nezvládnutia určitých psycho-sociálnych
kvalít v živote jedinca. Môžeme pravdaže pri cvičení predovšetkým
hathajógových cvičení a základov pranajámy hovoriť o zdravotnej jóge a
bagatelizovať ďalšie jemné energetické obaly duše / átmana, ale skutkovosť
neoklameme, pretože cvičenia pomaly ale iste začínajú dynamicky uvoľňovať nádis
– energetické dráhy, a začínajú sa pomaly rozpúšťať vásany – zlozvyky
individuálnej či rodovej karmy.
Preto dochádza po
niekoľkých týždňoch, či mesiacoch ku tzv. „liečivej kríze“, ktorá kvantovo
uvoľní väčšie či menšie množstvo zdravotných problémov, a cvičenec jógy sa cíti
horšie, ako kedykoľvek predtým. Keď sa nenechá cvičenec odradiť, imunitný
systém sa po určitej dobe znormalizuje
a môže nastúpiť rôzne dlhá perióda ukončenia zdravotných či psychických
problémov.
Vyššie uvedený mechanizmus
však nemusí byť taký priamočiary a jednoduchý, pretože naša bežná neznalosť
čítania symbolov tela, ktoré môžu ukazovať na mimoriadne zložitú karmu, môže
spustiť sériu chorôb a disharmonických osobných i sociálnych problémov, takže
to môže cvičenca vystrašiť a odradiť. Lenivosť a „náhoda“, ako prirodzený ochranca zvieracej časti človeka,
našťastie funguje a chráni tak záujemcu
o jógu, ako i učiteľa – trénera. Nič totiž nie je zadarmo a zákon karmy
vplýva aj na učiteľov, a robí ho zodpovedným za svojho žiaka, či si to chce,
alebo nechce pripustiť. Preto tu bola taká v minulosti taká úzkostlivá selekcia
žiakov, aby učiteľ nespustil nejakú negatívnu vibráciu, ktorú on sám ešte
nezvládol. To by malo za následok pád ako žiaka, tak aj učiteľa. Ku týmto vzťahom
priamo dochádza, a to, že to učiteľ – tréner okamžite necíti a nevidí na svojom
zdraví a psychike, svedčí len o jeho osobnej nevedomosti a odsunutej karme.
Práve v týchto otázkach praktického výcviku je výnimočne dobré zapracovať
do denného tréningu kresťanské prvky tréningu mysle, tak ako sa s nimi
môžeme stretnúť napríklad v knihách Jána z Kríža.
V minulosti
dochádzalo ku relatívne prirodzenému výberu žiakov, dnes však, vo svete
dôležitosti peňazí sa táto ochrana stráca jednoducho pre nevedomosť všetkých
zúčastnených strán. Stále viac ľudí si uvedomuje o obrovskej sile a možnostiach
jógy, a žiaľ stále menej sa hovorí o potrebe každý pokrok opierať o etické
základy a vytrvalý morálny vzostup.
Ozvlášť dnes, keď sa
stále viac uvoľňuje negatívna karma starých národov (vidno to na obnovení
náboženských vojen) je potrebné spájať vzostup vedomostí a informácií
s etikou a dobrotivosťou pre spoločnosť, a nie „trhnutím“ dobra pre osobné
ciele. Karma aj na tejto úrovni pôsobí
kozmicky múdro. Egoisti vyhlásia cvičenie jógy za extravaganciu, pravidelný
zvyk za stratu času, a etické smerovanie za hlúposť, takže jóga sa v našom
bývalom východnom bloku používa temer výhradne na plátanie medzier
v zdravotnom stave obyvateľstva. V zahraničí sa jóga stala módnou
záležitosťou špičkových manažérov, známych filmových a speváckych hviezd,
doplnkovým tréningom vynikajúcich športových hráčov a športovcov.
V nižšom zhrniem
niekoľko osobných skúseností, ktoré napomáhajú ku efektívnejšiemu získavaniu
ovocia zo snahy v cvičení jógy.
Jednou z hlavných zásad je rytmus a
časovosť, ktorú je potrebné budovať minimálne 6 mesiacov, aby sa prekonala
karmická zotrvačnosť lenivosti a nevrlosti ku sebe i ku okoliu.. Každodenné,
hoc niekoľko minútové cvičenie je cennejšie ako 1 či 2x týždenne po 3 hodiny.
Očista organizmu musí prebiehať stravou, nápojmi, dýchacie cviky zozačiatku
nahrádzame prechádzkami, alebo miernym kondičným behom, pravidelným štúdiom
hodnotnej literatúry napomáhame zjemňovaniu vedomia. Opakujem, že prípravné
obdobie trvá minimálne 6 mesiacov, kedy sa každý deň atakmi z okolia (ale aj
zvnútra) môže zrútiť krehká stavbu budovania zdravia a preto si vyžaduje
zvýšený jemný a sústavný dozor nad vnútornými myšlienkami i vonkajším
správaním. A pri tomto dozore sa mi výborne osvedčili kresťanské techniky –
bleskovej modlitby, vnútornej pokory, používanie ideálu ako ochrany pred útokmi
zvonku i zvnútra, pretože tie sa začínajú práve v tomto období zrýchľovať
a zintenzívňovať.
Nepriateľ, s ktorým človek pracuje je
pomerne silný – sú to vlastné či rodinné vásany vybudované za desaťročia či
stáročia predošlých životov, a bežná psychológia je proti tomu pomerne
bezmocná. Môžu sa cvičencovi dať rôzne ukľudňujúce lieky, tieto však potlačujú
bdelé vedomie a schopnosť rozlišovania, čiže presne tie kvality, ktoré sa u
človeka transformujú. Odklad boja o oslobodenie svojej vnútornej osobnosti je
rovnako nezmyselný, ako keby sa na auto zapadnuté do blata nakladal ďalší
náklad.
V tomto období sa
doporučuje vegetariánska strava s dotáciou predovšetkým vitamínov B
koplex, v prípade pravidelnej mäsitej stravy je však prechod na nemäsitú
stravu škodlivý šok, ktorý môže viesť ku väčšej škode ako osohu. Potom je
lepšie prejsť na biele mäso – doporučuje sa hydiny (nie kačacina, či husacina),
rybie mäso hlavne z morských rýb (nie kapry, úhory, alebo iné ryby
bahnitého dna, kde je nebezpečenstvo plesní a húb). V tomto období je
doporučované absolútne sa zriecť bravčového mäsa. Tu však platí výnimka pre
ťažkých pacientov, ktorí strácajú chuť do života. Tu by malo byť bravčové mäso (dusené) súčasťou terapie.
Bravčové mäso sa po návrate chuti do života vysadí raz navždy a je doporučované
nasadiť niektorú z rapídnych očisťovacích kúr, ako je napríklad jablková,
či hroznová diéta (3 dni jesť akékoľvek kvantum príslušného ovocia), doporučuje
sa ku tomu periodicky žuvať zopár zŕn fenyklu.
Medzi škodlivé jedlá,
ktoré bežne patria do jedálneho lístku vegetariánov patrí šošovica, pór,
jahody, broskyne, slivky, ktoré sa nedoporučuje konzumovať v žiadnej forme
– varenej, dusenej, vyprážanej, pretože sa nimi silne narušuje kvalita krvi a
tým vlastne narušuje celý vnútorný metabolizmus. Podobne negatívne pôsobí na
psychiku aj zázvor. Zeleniny, predovšetkým surová šalátová (listová) a mrkva by
mali tvoriť 30% každého jedla. Samozrejme nič nemôže platiť pre všetkých
rovnako, a strava by mala byť vyvažovaná podľa živlov, ktoré dnes má temer
každý človek pomerne rozbité. Zemitú – melancholickú povahu je treba zohriať
ovsom, orechmi a olejovými semiačkami, vzdušnú (urozprávanú) povahu ukotvujeme
koreňovou zeleninou (mrkva, ostatné korene varíme maximálne 10-12min. –
nezvariť na popolovinu bez enzymatickej hodnoty) a pšenicou... Rozbor živlov
radixu – základného horoskopu vám urobí každý astrológ začiatočník, z čoho
vyplýva aj potreba napomôcť stravou vyvažovaniu tela i psychiky.
Ku základným
vedomostiam dietetiky platí pitie dostatku tekutín. Aj tu je dôležité vedieť,
že prvých 6 mesiacov sa vyhýbame pitiu čierneho i zeleného čaju, ktoré narúšajú
mentálny kľud tak zúfalo budovaný meditáciou a štúdiom duchovných spisov.
Ideálne je piť predovšetkým bylinné čaje, pri štúdiu duchovnej literatúry
napomôže trochu nakysličenej minerálky.
Tým sa dostávame ku
veľmi dôležitým aspektom výživy psychickej. Výživa tela je nedostatočná, pretože
už vyššie sme si uviedli, že človek je predovšetkým spirituálna bytosť. Veľmi
nám môže napomôcť zákon „iný seje, iný žne...“ – žneme to, čo sme zasiali
v minulom živote a dnes sejeme to, čo zožneme v budúcom živote.
Jednou zo základných faktorov duševnej výživy je dôvera v Stvoriteľa,
dôvera v osud, dôvera v dobro, dôvera, že všetko je dobré. Pokiaľ nás
život trochu „stlačil“ a mnohí sa dostávajú ku jóge až po zdvihnutom prste tzv.
osudu, majú túto dôveru dosť oslabenú. Tu opäť pomôže znalosť dvoch zákonov –
„platí sa do posledného haliera“ – pre hlupákov a nepoučiteľných, ktorý si
potrebujú vybrať celú lekciu života, druhým zákonom je zákon „Boh je Láska a
Milosrdenstvo“ a človek je skúšaný v tomto druhom zákone – tento zákon je
pre tých, ktorí chcú počúvať a vidieť (väčšinou počúvajú ľudia keď im tečie do
topánok), t.j. v prípade choroby, staroby, nešťastia či utrpenia.
Ako teda živiť našu utlačené a úbohú dušičku
? Živíme je predovšetkým krásnom, radosťou s priateľstva, lásky, pomoci a
dobra, živíme je tvorivosťou – každý podľa svojej prirodzenosti – kreslením,
maľovaním, modelovaním, tancovaním, turistikou... koľko ľudí, toľko ciest. Na
druhej strane duša chradne pozorovaním násilia (televízia, či okolie) a
zúčastňovaním sa na agresivite slovom
napríklad ohováraním, lžou, krádežou, ale aj ľahostajnosťou ku podobným
javom v okolí. Aj v tejto oblasti „ubližovanie sebe i okoliu“ je
toľko druhov, koľko je ľudí na svete. Nastoliť v dnešnom svete vnútorný
kľud a harmóniu seba s okolím je naozaj vzácne umenie, pretože každý
z nás to musí vedieť uskutočniť v behu všetkých svojich povinností.
V závere uvádzam niekoľko fínt, ktoré umožnia, aby človek vydržal
s dychom až do víťazného konca. Na ceste sa môže spoľahnúť len na svoju
jedinečnú mapu, a tou je SEN a VNEM. V sne môže rozpoznať, kde sa dostal,
kam smeruje, čo sa mu darí, alebo nedarí.
Ešte prv, než začne „lietať v karmických
koincidenciach“ je doporučované osvojiť si 7 mohutností VNEMU. Každá mohutnosť
sa buduje 4-6 týždňov a potom si priberá novú kvalitu budovania pevnej pyramídy
nových duchovných zvykov. Keď začínate budovať nový stupeň, vždy opakujte aj
predchádzajúce.
1.
Mohutnosť pamäte – Večer pred spánkom reakapitulujte svoj deň
pospiatky, od večera ku ránu, udalosť po udalosti, detaily rozhovorov,
oblečenia, ulice, prírody, s komentárom, ale s nezúčastneným
postojom.
2.
Mohutnosť jasného rozlišovania – dopredu si stanovte čas, kedy budete 5
minút myslieť na nejaký jednoduchý nezaujímavý predmet (ceruza, pero, myš...) a
myslite na ňu plne živo a farbisto. Na konci tento pocit pevnosti a istoty,
ktorý si onedlho začnete uvedomovať, preneste do mozgu a miechy.
3.
Mohutnosť činu – dávajte si každodenne rozkaz, že v tú a tú hodinu
urobíte konkrétnu vec. Mala by to byť činnosť nová a pravidelná každý deň,
pokiaľ možno dlhé obdobie. Potom ku tejto činnosti pripojte druhú, neskôr
tretiu činnosť. Pociťovaný vnútorný popud ku činnosti nech prúdi telom od hlavy
a cez srdce.
4.
Mohutnosť vyrovnanosti, zušľachtenosti duše – z radostného sa má duša
radovať, smutné má dušu bolieť, ale duša musí ovládať prejavy radosti i
bolesti, chvály i hany a neutápať sa v citoch. Zvyšuje vnímavosť na všetko
radostné a bolestné vo svojom okolí. Plne prežívajte radosť i žiaľ, ale
nestrácajte sami seba. Objaví sa vnútorný kľud, ktorý nechajte vyžarovať zo
srdca do rúk, do nôh a nakoniec ku hlave.
5.
Mohutnosť pozitivity – Vyhľadávajte vo všetkých skúsenostiach,
bytostiach, veciach to, čo je v nich dobré, krásne, výborné ... (Kristov
príklad so zdochnutým psom s krásnymi zubami). Je dôležité nekritizovať,
nesúdiť, neohovárať, naopak s porozumením a s láskou – empatiou
vnímať každého na jeho úrovni. Pocit sa začne prejavovať ako blaženosť –
myšlienkami ju budete viesť ku srdcu, od srdca do očí a vyžiarite ju do okolia.
Cvičenie je náročné na akúkoľvek drobnú nepozornosť. Všetko búrlivé,
znepokojivé a vášnivé ničí túto mohutnosť.
6.
Mohutnosť prítomnosti – Každý nový zážitok, nová skúsenosť sa musí
vnímať nepredpojato. Všetko – veci, bytosti, udalosti je dôležité vnímať, že
nás oslovujú a líšia sa od minulosti... Vždy musíte byť schopný prijať úplne
novú skúsenosť. Pociťovanú jemnú vibráciu z okolia veďte cez oči, uši a
pokožku a vnímajte jej teplo.
7.
Mohutnosť vnútornej rovnováhy – postupné, opakované, pravidelné striedanie
mohutností 2-6 sa musia stať zvykom a pociťujte ich ako stále zvyšujúcu sa vnútornú
rovnováhu. Otvárajte sa radosti z bytia, kľudnému porozumeniu,
pracovitosti na pokroku a tvorení. Stále sa otvárajte vďačnosti a dôvere
Stvoriteľovi ku žiarivému ránu.
Vyššie uvedené mohutnosti sú odpozorované z kozmickej kroniky akáša, a ich autor Rudolf Steiner ich adresoval v minulom storočí hľadačom duchovnej pravdy, ktorý svoj život chcú naplniť múdrosťou a pokrokom. Poznámky ku výžive tela i duše som čerpal z múdrosti Hildegardy z Bingenu a v knihách Edgara Cayce.