O joge pre Katolícke noviny

Slovenská asociácia jogy
Svätoplukova 20, 821 08 BRATISLAVA


Prezident: Doc.Ing.G.M. Timčák PhD, e-mail: gmtkg@tuke.sk, tel. +421 95 6022899; 6221075, fax: 6227641

Vážená redakcia
Katolíckych novín
P.O.Box 9
810 01 BRATISLAVA
Košice, 20.8.2001


Vážená redakcia,
So záujmom som si prečítal príspevok "Joga si prerazila cestu?" v KN z 1.7.01. Bol som rád, že na začiatku sa v článku správne rozlíšila joga ako taká od organizácie "Joga v dennom živote". Článok však obsahuje rad nepodložených, niekoľko zavádzajúcich a niekoľko nepravdivých informácií. Tu by som sa chcel prizastaviť pri tom, prečo sa v KN môžu objaviť nepravdivé informácie. Katolícka viera (ktorá je aj mojou vierou) hovorenie nepravdy uznáva za hriech a keď sa v KN objavia nepravdy, vrhá to zlý tieň na katolícku vieru, čomu som veľmi nerád. To isté číslo KN obsahuje aj článok o "Hybnej sile - reklame". Že by v KN boli pripustené "reklamy" proti joge?
Teraz k jednotlivým bodom článku:

  1.  ESŠS nehovoril len to, že RAST neporovnáva jogu s inými telesnými cvičeniami, ale že neporovnáva jogu v dennom živote s inými jogovými systémami dostupnými na Slovensku a s inými telesnými cvičeniami.

  2. To, že joga má ideologický základ v hinduizme je ničím nepodložené tvrdenie. Joga je systém, ktorý má zvláštnu filozofiu (joga je jednou z hlavných filozofických vetiev v Indii), ale jej vývoj je nezávislý od Hinduizmu. Joga sa zaoberá človekom ale nie s jeho náboženstvom. Ak niekto tvrdí, že "joga nesie znaky kultového systému", žiada sa to doložiť faktami, lebo to nie je pravda. Je treba rozlišovať jogu, od aplikácie niektorých jej prvkov v rôznych náboženstvách. Ale je to podobné ako keby sme prehlásili, že víno nesie kultové znaky Hinduizmu, pretože ho užívajú aj pri istých tantrických obradoch, a preto je ho potrebné vylúčiť zo života kresťanov.

  3. To, že "joga umožňuje manipulatívny prístup učiteľa k žiakovi" je tvrdenie, ktoré je síce neskôr komentované v súvislosti s relaxáciou, ale nie je pravdivé. Ak hovoríme o joge ako takej, tá nemá prečo manipulovať, lebo jej cieľ je umožniť človeku plný rozvoj svojej osobnosti a človečenstva, čo pri manipulatívnom spôsobe by nebolo možné. Pri jogových cvičeniach telesných či dychových je to tiež ťažko predstaviteľné. K relaxácii sa vrátim neskôr.

  4. Nakoľko joga nie je náboženstvo (ako som to už veľakrát pripomínal, joga ani v Indii nebola a nie je náboženstvo) nemôže byť v rozpore so zákonom č. 308/1991. Ak autor má výhrady proti organizácii "Joga v dennom živote", resp. voči jej zakladateľovi, potom treba hovoriť o JDŽ a nie o joge.

  5. Joga je v Európe už vyše 100 rokov. Nakoľko joga pojednáva o človeku, nemá ako nenadväzovať na humánne tradície Európy. Tvrdenie, že "je proti kultúrnej tradícii našej spoločnosti" by bolo dobré dokladovať, lebo naopak, jogu môže pestovať človek ľubovoľného filozofického a náboženského vyznania.

  6. K projektu RAST máme aj my pripomienky, ktoré sme zaslali pánovi ministrovi školstva. Ale to neznamená, že joga je nepriateľom kresťanských žiakov. Opak je pravdou.

  7. V kapitole "Čo sa už povedalo" sa hovorí: "Znalci jogy a dlhoroční praktikanti... zdôrazňujú, že... jogové praktiky sú súčasťou nábožensko-filozofických systémov ako konkrétne metódy realizácie ich spasiteľských (sic) náuk". Toto tvrdenie je zavádzajúca polopravda, pretože niektoré prvky jogy sa síce užívajú pri Hinduistických náboženských postupoch, ale podobne užívajú aj jedlá varené z ryže, či kokosu a preto sa ryža či kokos nestali súčasťou Hinduistického náboženstva a nebolo by racionálne ich vypudiť z nášho jedálníčka. Keby bolo pravdou, že joga je konkrétna metóda realizácie ich spasiteľských náuk, potom by napr. Hinduizmus stál či padal na joge, čo je nezmyselné.

  1.  "Joga vždy súvisela s hinduizmom, s predstavami o prevteľovaní, s cieľom oslobodiť človeka z kolobehu prevteľovania a konečne splynúť s "nesmrteľným kozmickým duchom", čím individuum zaniká." Je to dlhá veta, ktorú rozložím pre komentovanie:
    a. Joga súvisela s človekom aj pred dobou, keď vznikol hinduizmus. Joga súvisela aj s Taoizmom, Buddhizmom, Džainizmom, a radom ďalších starých aj novších náboženstiev. Myslíte si, že je možné, aby jedna joga bola pilierom všetkých týchto náboženstiev? To, že s nimi súvisí je dané tým, že náboženstvá aj joga sú tu pre človeka.
    b. Filozofia jogy reinkarnáciu - metempsychosis uznáva, ale dnes s reinkarnačnými (regresnými) metódami pracujú niektoré školy psychológie viac ako klasická joga. 
    c. Pod "nesmrteľným kozmickým duchom" by bolo dobré vedieť, či autor myslí na pojem Átman, či Brahman, Brahma alebo Íšvara. Najvyšší stav popisovaný jogou - samádhi - najväčší klasik jogy Pataňdžali popisuje ako: "Ten stav sa stáva samádhi, v ktorom sa objavuje iba objekt (meditácie), bez toho aby sme si uvedomovali seba (v bežnom slova zmysle)." L. Muller S.J. (Asketika a mystika, 1932, opaterné Nihil potest, nihil obstat a imprimatur) podobne popisuje "mimoriadnu, resp. pasívnu modlitbu" a veľa o tom hovorí aj sv. Ján z Kríža.
    d. Náročnejšie stupne jogy popisujú "technológiu" dokonalej meditácie, ktorá je založená na bádaní štruktúry človeka a je aplikovateľná v rámci náboženstiev aj mimo nich. V tomto smere sú veľmi zaujímavé najnovšie výsledky výskumu, kde pomocou metódy Single photon emission computed tomography študovali mechanizmy funkcie kresťanskej aj orientálnej meditácie cez výskum činnosti mozgu (Newberg A., D´Aquili e. 2001: Why God won´t go away, Ballantine Books). Splynutie s Bohom neznamená de facto zánik individua, ale pripodobnenie sa Bohu (v zmysle "Deus Pater qui me creavit"). Aj po samadhi sa človek vracia ku každodennému životu, ale v inej kvalite. Čiže ten, kto tvrdí, že joga hovorí, že individuum zaniká, si pletie jogu s Budhizmom.

9. "Relaxácia ... sa v joge dosahuje sugestívnymi návodmi." Aj toto tvrdenie je polopravdou. V joge sa užíva najmä relaxácia kde si človek uvedomuje jednotlivé svoje časti a uvoľňuje ich bez akejkoľvek sugescie. "Joga nidra" je novšia technika, ktorá užíva vizualizačné techniky, ale ak sa robí kvalitne, nemala by byť sugestívna. Ak to robí kvalifikovaný učiteľ jogy, má obdobný pozitívny účinok ako psychologické relaxácie (ktoré boli mimochodom často odvodené od jogových techník). Medzi hypnózou a relaxáciou (aj typu joga nidra) je veľký rozdiel. To ale tu nerozoberám, pretože by som musel napísať knižku, ktorú by asi vaši redaktori nemali čas čítať. Existuje o tom bohatá psychologická literatúra. Citované knihy nepoznám, ale podľa kontextu predpokladám, že sa jedná o publikácie JDŽ. Prílohou projektu RAST ale nie sú. 

10. Keď hovoríme o manipulácii indivídua nuž, k tomu žiaľ nie je potrebný tranz. Indivíduum je neustále manipulované tlačou, rozhlasom, televíziou, reklamami. Tranz a sugescie sú dve rôzne veci netotožné s jogou a ak nedefinujeme obsah pojmov, v neinformovanom človekovi (akými je asi väčšina čitateľov KN) sa vytvára falošný obraz. Čo sa týka démonických vplyvov relaxácie - nuž za svoju viac ako štvrťstoročnú činnosť ako cvičiteľ jogy som sa s takým nestretol a neviem o tom, že by takúto skúsenosť mali moji kolegovia na Slovensku, v Čechách a v iných krajinách Európy či Indie. Keď chceme nachádzať démonické vplyvy, potom pozerajme na násilie, nedostatok lásky k bližnému, na ziskuchtivosť bez ohľadu na bližného a na rad ďalších javov modernej spoločnosti, kde iba nedávno začali objavovať pojmy ako emočná či spirituálna inteligencia, bez ktorej sa človek síce môže stať spoľahlivým "strojom na výrobu peňazí", ale nie plnohodnotným človekom.

11. Keď sa jogová meditácia spája s transcendentálnou meditáciou je to opäť známka neznalosti pisateľa článku. Transcendentálna meditácia (TM(r)) je technika vyvinutá na základe jogových princípov, ale vytrhla sa z jogového kontextu. Jej tvorca Maharishi Mahesh Yogi ju marketuje v rámci svojej organizácie a jej učitelia nie sú učiteľmi jogy. Učitelia TM nikdy nevystupujú ako guruovia. Ináč TM bola Kongregáciou pre vieroučné záležitosti deklarovaná ako prijateľná pre kresťanov.

12. TM vôbec nehovorí o splynutí s vyšším bytím. Hovorí o vplyvu meditácie na výkon a život človeka. Človek podľa jogy má "vyššie zložky svojej štruktúry" "vmontované" do seba a ak by to nemal, nebol by človekom. V kresťanskej terminológii by nemal dušu. 

13. Keby učiteľ jogy vedel priamo vstupovať do "podvedomia" či "nevedomia" cvičenca, bol by svätcom a preto by to nerobil. Ak by učiteľ jogy mal snahu zasahovať alebo sugesciami zasahoval do podvedomia cvičenca, potom by konal proti záväzným etickým princípom definovaným v Európskej únii jogy a teda aj Slovenskej asociácie jogy (SAJ), ktorá je jej asociovaným členom. Podobná by bola situácia s vytváraním závislosti cvičenca na učiteľovi. Strata identity v tomto kontexte je našťastie nezmysel. Keď hovoríme o "tých, ktorí sa z dôsledkov jogy vymanili", bolo by potrebné definovať čo nazývame (zrejme negatívnym) vplyvom jogy. Slovo joga nie je chránená pred zneužitím, ale v rámci SAJ, ktorá je najväčším záujmovým združením organizácií vyučujúcich jogu na Slovensku neviem o tom, že by niekto, kto chodil na naše kurzy sa musel takto vyjadrovať. Čiže zobecnenie poškodzuje dobré meno našej organizácie.

14. Nechápem, ako - hoci v súvislosti s projektom RAST - môžu "znalci jogy (tak rád by som ich spoznal a prediskutoval s nimi ich poznatky!)" hovoriť, že cvičenie jogy vedie k "pasivite tela, myšlienok i vôle a nepriamo otvárajú ľudskú myseľ pre cudzie vplyvy". Keby toto bola pravda, nuž jogu by nik necvičil, pretože by to bolo proti záujmu akéhokoľvek človeka. Našťastie je to nepravda, a žiadam KN, aby sa aj za toto tvrdenie SAJ verejne ospravedlnilo. Ešte by bolo dobré definovať, čo sú to "cudzie vplyvy".

15. Ak hovoríme o "okultnej" záležitosti v súvislosti s jogou, je to potrebné podložiť nejakými faktami. V rámci klasickej jogy sa okultizmus iste nepestuje. Tvrdiť, že joga je okultná záležitosť, pretože sa v projekte RAST začínajú cvičebné jednotky pozdravom Kathu, alebo jogové učebnice odporúčajú (NIE prikazujú) pozdrav slnku Surja namaskár (existuje aj Čandra namaskár - pozdrav Mesiacu!), je nedôveryhodné. Nie je to ani magický úkon, ale vyplýva to z toho, že jedno je raňajšie a druhé večerné cvičenie. Keď niekto hovorí, že je to brahmanský obrad, tvrdí skutočne nezmysel. Zrejme dotyčný nikdy nevidel cvičenie Surja namaskár ani brahmanský obrad. Čo sa týka Khatu pranam, je to verzia pozdravu Slnka, ktorú takto pomenoval Swami Maheshwarananda z emotívnych dôvodov. To ale na podstate cvičenia nemení - že je to súbor dynamických predklonových a záklonových cvičení. Hovoriť o tom ako o brahmanskom obrade je naozaj humorné. "Zbožšťovanie prírody a pohanstvo" - nuž k tomu asi toľko, že ak sa niekto pomodlí pred jedením, je to tiež zbožštovanie prírody?

16. Joga hovorí, že so zdravým telom sa obyčajne ľahšie dosahujú aj duchovné méty. To, že joga pomáha človeku pracovať lepšie so svojou mysľou, lepšie s a sústrediť, lepšie sa modliť (v rámci náboženstva, ktoré dotyčný vyznáva, nie jogy!) a teda rozvíjať svoju spirituálnu inteligenciu nie je hanba ani zakrývaný fakt.

17. "Negatívne vplyvy jogy":

a. Zrejme ich formuloval človek, ktorý jogu prakticky nepozná a vychádzal iba z analýzy nejakého segmentu jogovej literatúry.
b. Sebapoznávanie NIE je koncentrácia na seba. Joga pomáha človekovi objaviť to, čo je v ňom nesmrteľné a tak - ak je daná osoba katolíkom - potom mu pomáha v Imitatio Christi. Apotheosis cvičenca nie je predmetom klasickej jogy.

c. Som zvedavý čo viedlo autora k spojeniu konceptu (duševnej) dobroty človeka s nedostatkom (morálnej?) ostražitosti a od výchovy k mravným zásadám. Joga odporúča, aby cvičenec pristupoval k iným bez úmyslu poškodiť, pravdivo, neodcudzovať, nehromadiť veci a žiť v emočnej disciplíne. Nekladie mu ale žiadne medze v množstve morálnych princípov, ktoré chce dodržať. Koncept "dobroty podstaty človeka" je jednak niečo o čom C.G. Jung písal veľké množstvo štúdií a jednak niečo, čo sa tiež aplikuje v modernej justícii - človek sa stáva vinným ("nedobrým") až keď sa mu jeho vina dokáže. Dovtedy musíme predpokladať jeho nevinu.

d. Joga nikdy ale skutočne nikdy nikde nehlásala, že človek mám moc samospasiteľa. Po prvé joga si nekladie za cieľ spasiť človeka, po druhé joga nie je ateistická a preto nepreberá na seba božie funkcie.

e. Je nepravdivé a nepodložené aj tvrdenie, že joga vo vyšších formách (treba špecifikovať akých) je príbuzná špiritizmu, okultizmu a má rituálne náboženské prvky. Joga nemá ako byť príbuzná so špiritizmom ani okultizmom, lebo predmety ich skúmania sú iné. Čo sa týka náboženských rituálov neviem čo má autor na mysli. Ak klasickú jogu, potom môžem zodpovedne prehlásiť, že to nie je pravda. Ak zvyklosti niektorých Indických učiteľov, potom sa k tomu neviem vyjadriť. Zrejme je potrebné rozlišovať medzi osobami o ktorých hovoríme a nerobiť zovšeobecňujúce závery bez patričného zdôvodnenia.

f. Že joga oslabuje "väzby medzi fyziologickými mozgovými procesmi a aktivitou duše" protirečí výsledkom už citovaných výskumov. Zrejme autor nesprávne pochopil pojem "vyprázdňovanie mysle", čo ináč je budhistický termín. Ak by to bola brána vstupu pre démonické sily, potom každá tichá modlitba by musela byť tiež takouto bránou, čo samozrejme nie je.

g. Je skutočne nezmyslom, že joga ruší individualitu. Individualitu nie je možné jogou zrušiť. Aj najväčší jogíni boli silné individuality. Šľahačkou na torte je tvrdenie, že joga ruší vieru v osobného Boha. Nepoznám ateistických jogínov (nehovorím o cvičencoch jogy, ale o jogínoch) ani z literatúry ani z vlastnej skúsenosti.

h. Že joga vedie k zmene myslenia môže byť pravdou. Naše myslenie bude disciplinovanejšie a kreatívnejšie. Deklarácia straty identity je opäť nepodloženým nezmyslom. 

i. Sociálne vzťahy správne pestovaná joga neoslabuje. Naopak, jogín by sa mal starať o životné prostredie a všetko živé a "neživé" čo v ňom existuje. Joga odporúča vegetariánstvo aj preto, lebo svojim stravovaním chce znížiť zaťažovanie životného prostredia spôsobené jeho potrebami. Učí skromnosti - človek by nemal mať väčšiu spotrebu hocičoho než je potrebná. Láskyplný prístup naopak vedie k zosilneniu sociálnych zručností. Samozrejme, ak má jogín na programe intenzívnu meditáciu a vyberie si povedzme na to dovolenku, asi sa uchýli do ústrania podobne ako keby šiel na exercíciá. Ale po ich skončení sa vracia do spoločnosti. Všetky známe veľké postavy jogy sa starali o ľudí aj o spoločnosť v miere o mnoho väčšej ako hocikto iný v jeho prostredí. 

j. Nepodkopáva autoritu rodičov či rodiny - nemá ako ju podkopávať. V čí prospech by ju podkopával? Joga neposkytuje výchovu v odlúčenosti od rodičov a ak učiteľ jogy nepodkopáva autoritu rodičov (prečo by to robil ak má súdnosť?), "joga" to nemá ako robiť. Žiadne jogové učenie nehovorí o neúcte k rodičom, či ich podradnosti.

k. Čo sa týka tém na FTVŠ UK a tém spomenutých kníh, neviem sa k nim vyjadriť, lebo som ich nečítal. Knižky neboli prílohou projektu RAST. V mojom stanovisku k projektu RAST pre MŠ SR som spomenul, že podpora rodičov je nutná. 

l. "Hľadanie svojej krajiny" a iné psychohry nie sú vynálezom jogy, ale vyvinuli sa v rámci psychológie.

18. "Nezodpovedané otázky"

a. Stať začína radom rétorických otázok. Pravdou je, že jogu aplikujú tak v športe ako aj v psychológii.

b. To, že prečo Matka Tereza svojich chudobných neučila joge myslím, že nie je potrebné rozoberať. Matka Tereza ich učila božskej a ľudskej láske a teda tam to, čo by pri systematickom tréningu by joga mohla pomôcť dosiahnuť (skoro nemožné u umierajúcich), pacienti dostávali cez jej prostredníctvo priamo. Na druhej strane, neviem, čo by sa bolo stalo, keby Matka Tereza ich bola učila joge.

Záver
Článok obsahuje rad nepravdivých a rad zavádzajúcich vyhlásení, ktoré škodia dobrému menu jogy a organizácií združených v SAJ. Žiadame buď fakticky doložiť uvedené tvrdenia, uviesť v KN naše stanovisko alebo sa SAJ verejne ospravedlniť.

Laudetur Iesu Christi!




Doc.Ing.G.M. Timčák PhD
Prezident Slovenskej asociácie jogy