Pravda o obsahu pastierskeho listu

V nedávnom pastierskom liste Konferencie slovenských biskupov sú obsiahnuté tvrdenia, ktoré je potrebné postaviť do správneho svetla. Jeho kľúčové tvrdenia sú: 
1. Joga odmieta Boha, Ježiša Krista, dielo vykúpenia, kresťanstvo a že je to cesta k úplnému ateizmu.
2. Cvičenie jogy má ťažké následky na zdravotný stav najmä u detí
3. Na joge prebieha manipulácia ľudí
4. Majstri jogy používali cvičenia jogy na dosiahnutie závislosti cvičenca na učiteľovi
5. Jeden z biskupov včera dokonca deklaroval, že pri vyšších stupňoch jogy učiteľ kradne žiakovi osobnosť.
6. Joga a "príslušné náboženstvá" negatívne pôsobia na duchovný a sociálny život v krajine svojho pôvodu
7. Jedná sa o cvičenia, ktoré vedú k duchovnosti zameranej na seba samého
8. Kresťania v každodennom živote nepotrebujú jogu
9. Joga je náhradná pochybná technika namiesto katolíckej viery.
10. Že pastiersky list popísal čo je joga a kam katolíka môže doviesť a že je treba sa voči takejto ponuke mať na pozore.

Aká je pravda?
1. Joga je systém techník a zároveň jedným zo šiestich hlavných filozofických systémov Indie. Aj keď je podobná filozofii sámkhja (slovo znamená doslova "účtovníctvo", teda účtovnícky, reálny pohľad na svet), najväčší rozdiel voči nej je v tom, že uznáva existenciu Boha. Joga ako náboženstvo je výplod mysle, ktorá chce zavádzať. Joga nemá náboženskú obec, chrámy, rituály ani kňazov. Ale nemá dôvod odmietať Ježiša Krista, vykúpenie, kresťanstvo a nemá prečo viesť k ateizmu. Naopak, je rad známych jogínov z historických dôb, ktorí praktizovali aj kresťanskú modlitbu a kresťanstvo a Krista si veľmi vážili ako Syna Božieho. Ateistické školy jogy zatiaľ neboli popísané.


2. Definíciu jogy ako cieľa podáva najtechnickejšie snáď najväčšia autorita na jogu Pataňdžali. Vo svojom diele "Joga sutra" hovorí, že "jogasčittavrittiniródhah". Touto sanskritskou vetou hovorí, že cieľom jogy je dosiahnuť, aby myseľ prestala prekážať v poznaní Toho, čo je za hranicami mysle. Nedávno výskum A. Newberga PhD, a jeho kolegov popísaný v knihe Why God will not go away (Ballantine Books, 2001) potvrdil, že aj v hlbokých stavoch kresťanskej kontemplácie dochádza k takémuto javu ako aj to, že skúsenosti Boha sú vbudovanou funkčnou možnosťou ľudského mozgu. Analogické javy zistil aj u iných meditačných metód. 


3. Pre zlepšenie zdravotného stavu jogu cvičia všade na svete - od Ázie po USA. Odhaduje sa, že desiatky miliónov ľudí na celom svete cvičí jogu z takýchto príčin. Tvrdenie, že joga škodí zdraviu zatiaľ nebola nikým seriózne tvrdená či podložená. Iste, ako všetko aj jogu je možné nesprávne cvičiť. Zoberte si športovcov - napriek tomu, že šport má za cieľ udržať si dobrú kondíciu tela, športovec môže mať nehody a môže si neopatrnosťou či precenením svojich schopností poškodiť zdravie. Ešte aj v socialistickom Československu uznali, že joga má kladný vplyv na zdravie. V rámci Slovenskej aj Českej rehabilitačnej spoločnosti existovala komisia pre využitie jogy v rehabilitačnej medicíne. Dodnes rehabilitační pracovníci užívajú prvky zavedené z jogy. Joga bola (a je) súčasťou rekreačnej telesnej výchovy. Niektoré poisťovne tiež vydali nedávno príručky ako zlepšiť zdravotný stav chrbtice pomocou jednoduchých cvičení jogy. 


4. Že na joge prebieha manipulácia ľudí - nuž nikde - ani v joge nie je možné vylúčiť, že niekto z osobných dôvodov (vplyv, moc, bohatstvo) sa bude snažiť o manipuláciu ľudí. Nuž ale sú to prípady, ktorý treba odhaliť a zverejniť, lebo škodia verejnosti. Jogu vyvinuli preto, aby pomáhala ľuďom v udržaní holistického zdravia a teda aj v spoznaní svojho najvyššieho cieľa v živote, nemá prečo mať manipulatívne ciele.


5. V klasickej indickej joge, v dobách, keď verejné vzdelávacie inštitúcie boli veľmi zriedkavé, joga sa učila systémom "gurukul", čiže pobytom u učiteľa. Žiak sa na čas stal súčasťou rodiny učiteľa. A tak sa učil od neho a zároveň ale si mohol urobiť aj obraz o osobnosti učiteľa, lebo bol stále s ním a s jeho rodinou. Ak sa mu osobnosť učiteľa nezdala byť dosť autentická, tak išiel k inému. Iste, čo sa týka vedomostí a obživy - kým žiak bol u nejakého učiteľa, bol na ňom závislý. Ak žiak bol nadaný, aj učiteľovi mu na ňom mohlo veľmi záležať. Ale inštitúcia "gurukul" nemala za cieľ udržať žiaka trvalo, lebo v ďalšej fáze bolo jeho povinnosťou buď sa zaradiť do občianskeho života, alebo sa stať jogínom na plný úväzok. Potom ale sa musel dať na pešie putovanie po Indii učiť sa u iných a zdokonaľovať sa. Nakoniec sa mohol niekde usadiť, ale obyčajne to nebolo pri jeho učiteľovi. Učiteľa si ale vážil naďalej.


6. "Ukradnúť osobnosť" - je ťažko sa dovtípiť čo mal dotyčný na mysli, či "posadnutie", alebo "zombický stav", ale zrejme sa jedná o nejakú nesprávnu informáciu. Totiž cieľom jogy je očistiť svoju myseľ od každej pripútanosti a to s umožnením "ukradnutia" osobnosti nijako nesúladí. Je možné, že zdroj odkiaľ táto informácia bola vytrhnutá hovoril o tom, že učiteľ pomáha žiakovi zbaviť sa tých aspektov svojej osobnosti, ktoré mu bránia v náročnejších častiach jogového tréningu (v kresťanskej terminológii by to znamenalo zbaviť sa aj stôp nerestí).


7. Joga v Indii bola a je vážená, ale joga nebola ani nie je sociálna veda. Čiže joga si nekladie za cieľ predkladať sociálne teórie a ich presadzovať. Pritom ale jogíni mali názory na to, ako by mala vyzerať spoločnosť. Napríklad, že ľudstvo by malo byť a žiť ako jedna rodina. Veľa jogových organizácií v Indii sa stará aj o sociálne dobro ľudí na dedinách či mestách. Sociálne pomery v Indii sa ale žiaľ nedajú úsilím jogových ani iných organizácií radikálne zmeniť, a tobôž nie za krátky čas. To žiaľ nedokázala ani matke Tereza ani jej obdivuhodný rád, ktorý si zaslúži každú podporu. Indická civilizácia už niekoľkokrát bola na svojom vrchole, obdarila svetové kultúrne dedičstvo svojimi výsledkami a teraz to zrejme potrvá dosť dlho, kým sa znovu dostane na svoj vrchol. Na terajšom stave žiaľ ale má kľúčový podiel Európa a jej expanzívna politika od dôb, keď Británia a ďalšie európske krajiny začali Indiu kolonizovať ako aj terajší konzumný prístup k životu, ktorý láka vidiečanov do miest, kde sa stanú bezdomovcami.

Keď sa pozrieme na situáciu s bezdomovcami u nás, ich počet žiaľ tiež pribúda. Keď som si všímal reakcie ľudí na nich - keď napríklad žobrú - väčšina našincov popri nich prejde bez povšimnutia. Občas im ponúknu nelichotivú poznámku. Neskúmal som príslušnosť prechádzajúcich k našim náboženstvám, ale pri štatistikou udávanom podieli kresťanov by sa pri nich mali prizastaviť početní ľudia a vykonať nejaký akt milosrdenstva.


8. Tvrdenie, že joga vedie k duchovnosti protirečí s tvrdením, že joga vedie k ateizmu. Joga tvrdí, že v človeku sú vbudované všetky prostriedky k tomu, aby sa stal duchovne zrelou osobnosťou. Ale nikde a nikdy joga nebránila nikomu aby pestoval svoje náboženstvo. Ten, kto by ale chcel z jogy urobiť náboženstvo môže sledovať iba sebecké ciele, ktoré sú v rozpore s jogou. "Duchovnosť zameraná na seba samého" môže znamenať dve veci: Jedna by znamenala, že joga deklaruje náboženstvo za zbytočné, lebo človek sám sa môže dopracovať k najvyššiemu duchovnému poznaniu. V klasických textoch takéto vyhlásenia nie sú známe - joga nikdy nebola proti náboženstvám. Druhá interpretácie by bola tá, že jogína zaujíma len on sám, a nikto iný, čiže sa o iných nestará. V klasickom jogovom tréningu existujú intenzívne fázy, keď jogín musí usilovne pracovať na sebe a tak inému sa nevenuje, ale to je ako keď študent sa nevenuje inému ako štúdiu pred skúškami. Neviem ale o žiadnom známom jogínovi, ktorý je hoden svojho mena, ktorý by sa nebol staral o iných. Naopak, boli a sú to ľudia, ktorí vždy boli k dispozícii druhým a starali sa o ich potreby. 


9. Kresťan ako každý iný človek môže zistiť, že jogu potrebuje a potom by ju mal mať možnosť cvičiť. Zatiaľ sa neobjavili záväzné cirkevné materiály, ktoré by neodporúčali alebo zakazovali cvičenia jogy.


10. Joga je súbor techník a postupov, ktoré sú známe minimum 5 tisícročí. Sú vyskúšané miliónmi ľudí, ktorí ju pestovali a pestujú. Ak ju cvičíme správne, môže nám len prospieť. Nie je ju preto možné dnes prehlásiť za "pochybnú techniku". Je ale na človeku, aby si vybral takú školu jogy, ktorá mu vyhovuje a kde mu poskytnú korektnú výučbu.

Ak pripustíme, že každý systém - či praktický, filozofický či náboženský - robia ľudia, je samozrejme možné, že existujú aj takí, ktorí cez jogu sa snažia získať vplyv, či bohatstvo či jednoducho chcú ľudí zavádzať. Práve malá informovanosť o joge môže spôsobiť, že človek si pomýli zlato s pyritom, minerálom čo sa leskne ako zlato, ale obsahuje akurát železo a síru. Preto by malo byť záujmom aj katolíkov, aby sa o joge objavilo čo najviac pravdivých informácií a aby joga sa pestovala v zmysle klasických tradícií.

Tento pastiersky list je niečím ako Džihád, "posvätná vojna" aký vedú moslimi proti "nevercom". Som toho názoru, že tak ako Džihád nevedie k dobrým výsledkom ani pastierske listy s takýmto obsahom nemôžu byť v konečnom dôsledku nikomu prospešné.


G.M. Timčák
Kováčska 16, 040 01 KOŠICE